درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

آیا نفس کشیدن از راه دهان کار درستی است؟ برخی از افراد به جای تنفس از راه بینی با دهان نفس می‌کشند. شاید به نظر این کار راحت‌تر باشد اما در عمل عارضه‌های متعددی را به‌ وجود خواهد آورد. آندربایت، دیپ بایت و… از جمله ناهنجاری‌هایی به شمار می‌روند که توسط این مدل از تنفس به ‌وجود خواهند آمد. آیا چیزی درباره درمان تنفس دهانی با ارتودنسی شنیده‌اید؟ چون تنفس دهانی یک مشکل تلقی می‌شود، بنابراین ارتودنسی می‌تواند در درمان آن موثر باشد. گاهی موقت و گاهی به ‌صورت همیشگی این مشکل ایجاد شده که شاید به دلیل اختلال دندان و یا فک و دهان این اتفاق رخ دهد.

مشکل تنفس دهانی چیست؟

مشکل تنفس دهانی امروزه افراد زیادی را درگیر خود نموده است. توجه و ضرورت درمان تنفس دهانی با وجود آلودگی هوا و آلاینده‌های مضر دو چندان خواهد بود. تنفس از طریق دهان مشکلات زیادی از جمله بدبو شدن دهان را به همراه دارد. شما از راه تنفس، اکسیژن مورد نیاز برای زنده ماندن خود را تأمین می‌کنید. مسیر درست برای تنفس کردن از طریق بینی است. بنابراین اگر نفس کشیدن از راه دهان باشد، حتی به هنگام خوابیدن مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد. نافرم و بد شکل شدن صورت، کج شدن و بی نظمی دندان‌ها از جمله اختلالاتی هستند که تنفس دهانی برای کودکان ایجاد می‌نمایند.

بیماری لثه، بوی بد دهان و سایر بیماری‌های دندان و دهان مثال‌هایی از اختلالات این نوع تنفس در بزرگسالان محسوب می‌شوند. آیا دقت کرده‌اید زمانی‌که دچار یک سرماخوردگی می‎‌شوید، به ناچار از راه دهان نفس می‌کشید؟ حال منظور ما تنفس برای یک مدت کوتاه نیست بلکه زمانی‌ خواهد بود که به صورت مزمن و طولانی مدت باشد. اکثر افراد حتی درباره چگونگی نفس کشیدن هم نمی‌اندیشند. اغلب آن را یک کار آسان می‌دانند، اما باید دانست که طریقه درست نفس کشیدن بسیار با اهمیت است. اگر جزء این گروه از افراد هستید که تنفس شما از راه دهان صورت می‌پذیرد حتماً در جهت رفع این مشکل تلاش و مطالعه کنید.

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

تنفس دهانی چه عوارضی را به دنبال دارد؟

باید به این موضوع دقت کنید که تنفس از راه دهان حتماً مشکلات بسیار جدی را به همراه دارد. تنفس از راه دهان هر چقدر که آسان باشد عوارض و خطرات جبران‌ناپذیری را به وجود می‌آورد. هنگام تنفس طبیعی، دهان بسته و هوا از راه بینی به داخل شش‌ها ورود پیدا می‌کند. انجام این کار با دهان باز بسیار اشتباه خواهد بود. نفس کشیدن با دهان در هنگام دویدن و بالا رفتن از پله‌ها و… که برای یک مدت کوتاه انجام می‌شود مشکلی نداشته و عملی طبیعی است. بیشتر افرادی از راه دهان نفس می‌کشند افرادی هستند که به هر دلیلی از مشکل بینی و گرفتگی تمام و یا قسمتی از آن رنج می‌برند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  استفاده از دهانشویه در طول درمان ارتودنسی: آری یا خیر؟

زمانی‌که شما به هر دلیلی نفس کشیدن از راه دهان را ترجیح می‌دهید یا دچار عادت بد تنفسی می‌شوید، باید در صدد ترک آن باشید. چرا که عوارض زیادی را به دنبال خواهد داشت. حال شما را با تعدادی از این مشکلات آشنا می‌کنیم:

  • زیاد شدن علائم و بیماری آسم
  • بزرگ شدن غده لوزه و آدنوئید
  • ایجاد پوسیدگی دندان و مشکلات و عوارض لثه‌
  • ایجاد مشکل در هنگام صحبت کردن و بلع
  • به وجود آمدن اختلال و مشکلاتی برای استخوان‌ها و مفاصل فک
  • احتمال به وجود آمدن مشکلات و خطراتی در هنگام خوابیدن از جمله خروپف
درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

نقش ارتودنسی در درمان تنفس دهانی

معمولاً افرادی که همیشه مقدار کمی از دهانشان باز می‌ماند با مشکل تنفس دهانی مواجه هستند. مشکلاتی که تنفس دهانی به وجود می‌آورد گاهی بسیار آسیب‌زننده خواهند بود. بنابراین در صورت بروز چنین مشکلاتی حتماً به یک متخصص ارتودنسی مراجعه فرمایید. معاینه به موقع توسط یک دندانپزشک بسیار در درمان تنفس از راه دهان کمک خواهد کرد. متخصصین ارتودنسی ابتدا محیط دهان و دندان را بررسی کرده و مشکل را پیدا می‌کنند و بعد از آن از طریق درمان ارتودنسی اقدام می‌نمایند. عارضه تنفس دهانی در اصل به کمک متخصصین گوش و حلق و بینی برطرف خواهند شد.

 گاهی اوقات هم مشکلاتی در ساختار و سلامت فک، دهان و دندان وجود دارند که در این صورت یک ارتودنتیست می‌تواند در درمان آن به شما کمک کند. طول و عرض فک بالایی به‌طور طبیعی قادر به تغییر هستند. شما می‌توانید این کار را به وسیله پالاتال اکسپندر انجام دهید که این تجهیزات توسط متخصصین ارتودنسی قابل نصب در سقف دهان خواهند بود. همیشه کارهایی که به صورت تدریجی انجام می‌گیرند دوام‌ خواهند داشت. بنابراین وسیع شدن سقف دندان در طول 6 الی 8 ماه بسیار باکیفیت‌تر از درمان در طی 2 الی 3 ماه است. مرتب کردن دندان‌ها تنها و آخرین راه حل برای رفع این مشکل نیست بلکه شما باید اطلاعات کافی از آن داشته باشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بریس های ارتودنسی درد دارند؟

داشتن فک کوچک اولین عامل برای رشد دندان‌ها به‌ صورت کج و نامرتب بوده که سبب ایجاد عارضه‌هایی همچون باز ماندن دهان و در نتیجه تنفس دهانی می‌شود. همان‌طور که گفتیم متخصصین ارتودنسی می‌توانند از طریق دستگاه گستردش دهنده کام از بروز و پیشرفت این مشکل جلوگیری کرده یا آن را درمان کنند. عمل گسترش فک بهتر است که آهسته انجام شود تا قابل برگشت نباشند.

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

راه های پیشگیری از تنفس دهانی

تنها در صورتی تنفس دهانی غیرقابل پیشگیری خواهد بود که این کار به دلیل فرم صورت و مدل بینی باشد. گاهی اوقات گرفتگی دستگاه تنفسی به خاطر آلرژی یا عفونت‌های معمولی ایجاد می‌شود که قابل پیشگیری و درمان است. تنفس دهانی در این صورت موقت و درمان پذیر بوده، بنابراین در صورت بروز مشکل سریعاً در جهت رفع آن اقدام نمایید. حال برای پیشگیری از مبتلا شدن به این عارضه به نکات زیر توجه کنید:

  • در هنگام خواب حتماً به پشت بخوابید و سر خود را به سمت بالا نگه دارید. این امر سبب می‌گردد تا راه مجاری تنفسی شما آزاد باشد و بتوانید به راحتی نفس بکشید.
  • استفاده از اسپری نمکی در سفرهای بلند مدت را فراموش نکنید.
  • اسپری نمکی، داروهای کاهش‌دهنده آلرژی و داروهای ضداحتقان را هنگام بروز کوچک‌ترین علائم استفاده نمایید.
  • هنگام بیداری و در طول روز خود را اجبار به نفس کشیدن از راه بینی کنید. انجام این کار برای شما به صورت عادت خواهد شد. یعنی درست مانند یک ورزشکاری که با ورزش کردن به ماهیچه‌های دهان و بینی یاد می‌دهد که برای تنفس از بینی استفاده کند.
  • همیشه برای محیط‌هایی که مدت طولانی در آن نفس می‌کشید سیستم تهویه فیلتردار نصب کنید تا از ورود آلرژی به آن جلوگیری کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دندان خرگوشی چگونه است؟

تمرینات یوگا و مدیتیشن تا حد زیادی استرس و اضطراب را از شما دور نموده و تنفس شما را تنظیم خواهند کرد. مخصوصاً ورزش یوگا به شما این امکان را می‌دهد که روی تنفس از راه بینی تمرکز زیادی داشته باشید. همچنین این تمرینات باعث فعال شدن دستگاه عصبی پارسمپاتی و بهبود تنفس عمیق از راه بینی می‌شوند.

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

سوالات متداول

  • آیا تنفس دهانی روی دهان و دندان تأثیری دارد یا خیر؟

بله، نفس کشیدن از راه بینی سبب خشک شدن دهان و زبان خواهد شد. خشکی دهان باعث می‌شود تا با عدم وجود بزاق، باکتری‌های مضر دهان از بین نروند. وجود نداشتن باکتری در دهان محیط دهان را اسیدی خواهد کرد و باعث عفونت گوش و گلو و همچنین التهاب لثه و بوی بد دهان می‌گردد.

  • ارتودنسی چگونه در درمان تنفس دهانی و بهبود تنفس کمک می‌کنند؟

گاهی اوقات علت تنفس از راه دهان جلوزدگی دندان یا عقب و جلو بودن آن‌ها است. کمک گرفتن از یک متخصص برای انجام ارتودنسی بسیار الزامی و مهم محسوب می‌شود. بنابراین اگر مشکل تنفس شما به خاطر جلوزدگی دندان‌هایتان باشد بهترین درمان انجام ارتودنسی دندان خواهد بود.

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

کلام پایانی

تنفس دهانی مشکلات زیادی در خصوص دهان و دندان به وجود می‌آورد. افزایش آلودگی هوا و ایجاد آلرژی سبب زیاد شدن این عارضه شده است. تنفس از راه دهان می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. از جمله مشکلاتی در دستگاه گوارش یا اختلالاتی در دندان باعث تنفس از راه دهان می‌شوند. اگر علت تنفس دهانی جلو و عقب بودن دندان بوده، انجام ارتودنسی کمک زیادی در اصلاح آن می‌نماید. مشورت با یک ارتودنتیست می‌تواند این عارضه را درمان کرده و روند عادی نفس کشیدن را برگرداند. برای پیشگیری یا درمان تنفس دهانی می‌توانید از ورزش کردن و تمرینات یوگا نیز استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.