چرا سیگار کشیدن در طول درمان ارتودنسی مضر است؟

بسیاری از افراد از قبل اطلاع دارند که سیگار کشیدن سلامت آنها را به خطر می اندازد. چیزی که آنها متوجه آن نمی شوند این است که اگر هنگام استفاده از بریس ها سیگار بکشند، برخی از این خطرات افزایش می یابند. انجام این کار می تواند حتی بیشتر از سیگار کشیدن بدون بریس ها به سلامت دهان آنها آسیب وارد کند و منجر به بروز آسیب هایی می شود که ترمیم آنها ممکن است سال ها طول بکشد.

سیگار کشیدن چگونه روی سلامتی شما تأثیر می گذارد؟

سیگار روی همه جنبه های سلامت دهان و دندان های شما تأثیر می گذارد.

لثه

یکی از مشکل سازترین تأثیرات سیگار کشیدن، کاهش جریان اکسیژن در جریان خون است. معمولاً شناخته شده است که این اتفاق روی عملکرد ریه ها تأثیر می گذارد، اما بسیاری از افراد نمی دانند که این کاهش جریان اکسیژن روی لثه های آنها نیز تأثیر می گذارد. زمانی که لثه ها به اکسیژن مورد نیاز خود برای عملکرد طبیعی دسترسی کامل نداشته باشند، منجر به قرمزی، تورم و حتی تحلیل رفتن لثه ها می شود. در نهایت می تواند باعث لق شدن دندان ها شود، که در افراد بزرگسال سالم یا طبیعی نیست.

در حال حاضر استفاده از بریس ها عبارت است از اعمال مقدار مشخصی فشار برای کشیدن دندان ها، زیرا ارتودنتیست کمک می کند آنها تا در موقعیت صحیح خود قرار گیرند. سیگار کشیدن با دشوارتر کردن حرکت دندان ها (در صورت قرمزی و تورم) یا لق کردن بیش از حد دندان آنقدر که حرکت دادن دندان ها بی خطر نخواهد بود (در صورت تحلیل رفتن یا سست شدن لثه ها)، این فرآیند را چالش برانگیزتر می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  موم ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دندان ها

ایجاد لکه روی دندان ها، یک عارضه جانبی ناخوشایند سیگار کشیدن طولانی مدت است؛ این اتفاق زمانی رخ می دهد که مواد شیمیایی موجود در سیگار به مینای دندان آسیب می زنند و باعث رسوب تار و باقی مانده های دیگر روی دندان ها می شوند. در حالی که سفید کننده های مصنوعی می توانند کمک کنند، تا زمانی که سیگار را ترک نکنید، دندان های شما مدت طولانی سفید نخواهند ماند.

اثرات سیگار کشیدن فراتر از رنگ دندان های شما هستند: آنها همچنین باعث افزایش ایجاد پلاک روی دندان ها می شوند و باعث می شوند دندان های شما بیشتر مستعد پوسیدگی شوند.

 سیگار کشیدن در  ارتودنسی

سیگار کشیدن در ارتودنسی

دهان

افراد سیگاری بیش از هر بخش دیگری از جامعه در معرض خطر ابتلا به زخم های دهان و سرطان دهان قرار دارند. علت این دلیل است که سیگار کشیدن باعث آسیب سلولی می شود که می تواند منجر به ایجاد لکه های سرطانی شود. اگر آنها در مراحل اولیه پیدا نشوند و مورد رسیدگی قرار نگیرند، این سرطان ها می توانند تهدید کننده زندگی شوند.

افرادی که بریس دارند نیز بیشتر احتمال دارد که دچار زخم های دهان شوند. وقتی سیگار می کشید، بهبودی این زخم ها دشوارتر می شود، و این زخم ها وقتی مدت طولانی داخل دهان باقی می مانند، به فرصتی برای بروز عفونت های دهان و لثه تبدیل می شوند، که اگر سیگار کشیدن ادامه پیدا نمی کرد اتفاق نمی افتاد.

 سیگار کشیدن در  ارتودنسی

سیگار کشیدن در ارتودنسی

تأثیر سیگار روی سلامت افرادی که از بریس ها استفاده می کنند

وقتی از بریس ها استفاده می کنید، این خطرات بزرگتر می شوند. براکت ها می توانند باعث گیر کردن مواد شیمیایی نزدیک دندان ها شوند و این اطمینان را بوجود می آورند که اگر بدون بریس ها سیگار می کشیدید مدت زمان طولانی تری داخل دهان شما باقی می ماندند. علاوه بر این، بریس ها باعث می شوند تمیز کردن دندان ها نیز دشوارتر شود- و زمانی که سیگار می کشید، از همیشه مهم تر است که هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن لکه ها را نادیده نگیرید. برای اکثر افرادی که بریس دارند، این بسیار چالش برانگیز است، بنابراین تأثیرات مضر سیگار کشیدن و دشواری تمیز کردن، درون یک چرخه معیوب یکدیگر را تشدید می کنند. هم سیگار کشیدن و هم تمیز کردن ناقص می توانند منجر به انباشته شدن بیشتر پلاک و پوسیدگی دندان شوند. حتی زمانی که بریس های شما برداشته می شوند، سیگار کشیدن به این معنا است که لکه های نیمه دائمی وجود خواهند داشت که نمی توانید آنها را از بین ببرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

یکی دیگر از چالش های بهداشت دهان در هنگام سیگار کشیدن و استفاده از بریس ها این است که سیگار کشیدن باعث کاهش میزان بزاق داخل دهان می شود. بزاق ابزار مهمی است که دهان از آن برای تمیز کردن خود استفاده می کند و اگر به اندازه کافی وجود نداشته باشد، پرداختن به فرآیند طبیعی شستن و زدودن ذرات اضافی غذا برای دهان شما دشوارتر می شود. افرادی که از بریس ها استفاده می کنند از قبل برای حفظ سلامت دهان و دندان های خود مشکل دارند، زیرا ذرات غذا در مکان های عجیبی گیر می کنند.

با تحلیل رفتن لثه ها در نتیجه سیگار کشیدن، پوشش محافظ ریشه ها نیز از بین می رود و در معرض محیط دهان قرار می گیرند. باکتری ها وارد این مکان هایی می شوند که به تازگی پوشش محافظ خود را از دست داده اند، که می تواند منجر به بروز عفونت شود. از آنجا که سیگار کشیدن باعث کاهش پاسخ ایمنی بدن می شود، بهبود این عفونت ها دشوارتر خواهد شد.

تمام چالش های ناشی از سیگار کشیدن دندان ها و لثه های شما را تحت تأثیر قرار می دهند، و زمانی که بریس دارید این تأثیر بسیار بیشتر است، در نتیجه صاف کردن دندان ها برای افراد سیگاری بسیار دشوارتر می شود. ترک سیگار همیشه یک تصمیم خوب برای سلامت عمومی شما است، اما مهم تر است که قبل از دریافت درمان ارتودنسی ترک سیگار را انجام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.