علل بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی

بوی بد دهان همیشه باعث آزار و اذیت و ناراحتی برای خود فرد و اطرافیان می‌شود. به راستی علت بوی بد دهان یا هالیوز چیست؟ آیا ارتودنسی می‌تواند تأثیری بر روی بوی دهان داشته باشد و یا خیر؟ راه حل شما برای رفع آن چیست؟ استفاده از قرص نعنا را امتحان کرده‌اید؟ اما باید بدانید که استفاده از قرص‌های خوشبو کننده دهان تنها برای یک مدت کوتاه و موقت اثربخش خواهند بود. شما باید بدانید که بوی بد دهان می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد که پی بردن به علت اصلی آن می‌تواند شما را در جهت رفع آن سوق دهد. بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی نیز یکی از شایع‌ترین موارد این روش درمانی به شمار می‌رود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان عارضه‌ای است که در جوامع مختلف شاهد آن هستیم. بنابراین تحقیقات و مطالعاتی در همین خصوص صورت گرفته تا بتوانند آماری دقیق درباره آن داشته باشند. نتیجه این آمارها نشان می‌دهند که در کشور چین بوی بد دهان بین 6% تا 23% و در کشور آمریکا 50% افراد دچار آن هستند. آیا بین بوی بد دهان و بالا رفتن سن ارتباط خاصی وجود دارد؟ بله بوی بد دهان در بین افراد مسن‌تر رایج‌تر خواهد بود. چنانچه در کشور ترکیه شیوع بوی بد دهان در افراد بالای 60 سال نزدیک به 28% است.

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

آیا ارتودنسی باعث بوی بد دهان می‌شود؟

امروزه جوامع در حال پیدا کردن میزان تأثیر ابزارهای ارتودنسی بر روی به وجود آمدن باکتری درون دهان و فواصل بین دندانی هستند. بنابراین ابزارهای ارتودنسی چنان بی‌تأثیر در ایجاد بوی بد دهان نیستند. حفره‌های دندانی و ژنژیونت از عوارض جانبی ابزارهای ارتودنسی در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان هستند. علاوه بر این‌ها ایجاد لکه‌های سفید رنگ، واکنش‌های پریودنتال و به طور کلی ایجاد فضا برای انباشته شدن پلاک‌ها دندانی بسیار وجود دارد. بنابراین در طول درمان ارتودنسی خطر بروز لکه های سفید رنگ روی دندان‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین شیوه نصب و اتصال سیم‌های ارتودنسی نیز روی ایجاد پلاک ها نقش دارد.

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

علل بوی بد دهان در زمان ارتودنسی

به طور کلی ارتباط بین پریودانتیکس و ارتودنسی؛ تنگاتنگ و پیچیده است. در افرادی که دندان‌های صاف و مرتبی دارند قطعاً رعایت بهداشت و تمیز کردن دندان ها هم امری آسان‌تر خواهد بود. برخلاف دندان‌های مرتب، در مورد دندان‌های بهم ریخته با سختی بیشتری موفق به تمیز کردن آن‌ها می‌شوید. اگر هم بخواهید دندان‌های خود را با انجام ارتودنسی مرتب کنید باعث فشار و تحریک زیاد به لثه‌ها و در نتیجه تأثیر منفی روی آنها خواهند گذاشت. ژنژیویت و پلاک‌های دندانی در صورت عدم توجه به بهداشت دهانی، توسط ابزارهای ارتودنسی افزایش پیدا می‌کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد سفت کردن بریس ها بدانید!

سیم‌های کمانی، بندهای ارتودنسی، براکت‌ها برای بهداشت دهان چالش‌های منحصر به فردی را ایجاد می‌نمایند. ابزارهای متصل کننده ارتودنسی تله‌هایی برای به دام افتادن ذرات غذا و خوراکی هستند و از این طریق پلاک‌های دندان را به وجود می‌آوردند. بنابراین باید نخ دندان‌های مخصوصی را تهیه و لابه لای تک تک دندان‌ها به علاوه زیر این ابزارها را تمیز کنید. استفاده از این وسیله‌ها برای پاکسازی دندان‌ها نیاز به تمرین و مهارت دارد.

بنابراین علت اصلی پلاک‌های دندانی وجود ابزارهای ارتودنسی و گیر کردن ذرات خوراکی بین آن‌ها خواهند شد. همچنین این امر رعایت بهداشت دهان و دندان را سخت‌تر و در نتیجه باعث ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند. آمار و ارقام نشان می‌دهد پلاک‌های دندان بسیار زود و حدود یک الی سه ماه بعد از قرار دادن ابزار ارتودنسی ایجاد می‌شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان این پلاک‌ها را افزایش می‌دهند.

تبدیل شدن باکتری‌های هوازی به غیر هوازی با مرور زمان به خاطر وجود پلاک‌های دندان باعث ایجاد بوی بد دهان خواهد شد. بیماری پریودنتال یک نشانه بارز از وجود باکتری‌های غیر هوازی در محیط دهان است. تحقیقات نشان می‌دهند که ابزارهای ثابت ارتودنسی و ملتهب شدن بافت‌های لثه در هنگام انجام ارتودنسی روی درمان و سلامت پریودنتال موثر هستند. افزایش پلاک‌های دندان در لابه لای ابزارهای ارتودنسی سبب مختل شدن اقدامات مربوط به بهداشت دهان و دندان می‌شوند.

علاوه بر این‌ها باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان هم در میان ابزارهای ارتودنسی قرار می‌گیرند و آسیب‌های شدید به بافت‌های سخت دندان وارد می‌کنند. التهاب‌ها و باکتری‌های مضر زمانی کاهش پیدا می‌کنند که  درمان ارتودنسی تمام شود.

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

رفع بوی دهان در طول ارتودنسی

  • استفاده مداوم از مسواک‌های بین دندانی و نخ دندان برای بهداشت دهان و دندان و اطمینان از اینکه هیچ گونه ذرات غذایی بین دندان‌ها نمانده‌اند. همچنین در هنگام جویدن و استفاده از دندان‌ها مراقب براکت‌ها باشید.
  • حداقل باید روزی 2 تا 3 بار دندان‌های خود را با مسواک مخصوص ارتودنسی تمیز کنید. همچنین نه تنها دندان‌ها بلکه لثه‌ها، انتهای زبان و مخاط سقف دهان را هم پاکسازی کنید.
  • توصیه می‌کنیم ابزارهای متحرک درمان ارتودنسی را نیز بسیار پاکیزه نگه دارید زیرا مکان اصلی جهت جمع آوری انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها و یکی از اصلی ترین علل بوی بد دهان در طول درمان ارتودنسی هستند.
  • بلافاصله بعد از نخ دندان کشیدن استفاده از دهانشویه‌های آنتی باکتریال فوق‌العاده به پاکسازی دندان‌ها کمک می‌کنند. علاوه بر پاکسازی به خوشبو کردن دهان و از بین بردن میکروارگانیسم‌های داخلی نیز که باعث بوی نامطبوع می‌شوند کمک خواهند کرد.
  • گاهی اوقات داشتن یک وعده یا رژیم غذایی نامناسب و خوردن بیش از حد شیرینی‌جات و دیگر تنقلات باعث بوی بد دهان می‌شوند. بنابراین به جای این موارد از دانه‌ها، مغزها، لبنیات، محصولات سالم و پروتئین‌ها می‌توانید استفاده کنید. سعی کنید آن دسته از غذاهایی را که متخصص ارتودنسی شما می‌گوید تهیه کنید و از آن‌ها میل نمایید تا آسیب کمتری به دندان‌ها وارد شود.
  • نوشابه‌ها، آبمیوه‌های دارای قند و هر گونه نوشیدنی قندی دیگر را از لیست خوردنی‌های خود حذف کنید. ممکن است در برخی موارد علت بوی بد دهان همین خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های قندی باشند.
  • نوشیدن آب بسیار برای بدن مفید است و از خشک شدن مداوم دهان فرد جلوگیری خواهد کرد. زمانی که آب به اندازه کافی نباشد بزاق دهان به اندازه بسیار کم ترشح خواهد شد و کمی بزاق سبب به وجود آمدن بوی بد دهان می‌گردد. برخی باکتری‌ها و ذرات ریزی که در دهان می‌مانند باعث بوی بد دهان می‌شوند و بزاق‌ها می‌توانند این دو عامل را از بین ببرند.
علل بوی بد دهان در ارتودنسی

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

سوالات متداول

  • آیا رفع بوی بد دهان با آدامس دائمی است؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل درمان ارتودنسی

اگر آدامس بدون قند باشد برای از بین بردن بوی بد دهان بسیار مناسب است اما باید بدانید که با دستگاه ارتودنسی ثابت امکان جویدن آدامس وجود ندارد.

  • چه کنیم تا دهان خشک نشود؟
  • آب فراوان بنوشید.
  • چای و قهوه کمتر استفاده کنید.
علل بوی بد دهان در ارتودنسی

علل بوی بد دهان در ارتودنسی

جمع بندی

انجام ارتودنسی دندان کمک زیادی برای افرادی که دندان‌های نامرتب و نامنظم دارند، خواهند کرد. ارتودنسی دندان همان طور که باعث مرتب و منظم شدن دندان‌ها می‌شود بر اثر عدم رعایت بهداشت باعث ایجاد بوی بد دهان نیز خواهد شد. بیماری پریودنتال بر اثر گسسته شدن لثه‌ها و دیگر بافت‌های دندان به وجود می‌آیند و افراد را حتی در سنین کم درگیر می‌کنند. بنابراین از ارتودنتیست معالج خود بخواهید تا برای شما یک برنامه درست غذایی و بهداشتی در زمان درمان ارتودنسی به شما بدهد. مراقبت ویژه از براکت‌های دندان به وسیله نخ دندان، مسواک و دهانشویه‌ها لازم و حیاتی هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.