شیشه شیر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

شیشه شیر ارتودنسی چیست و چه استفاده‌هایی می‌توان از آن کرد؟ آیا تفاوتی با شیشه شیرهای ساده و معمولی دارد؟ در واقع به چه نوع شیشه شیرهایی، شیشه شیر ارتودنسی می‌گویند؟ شیشه شیرهایی طبق برخی استانداردها و از جنس لاتکس و سیلیکون تولید می‌شود که متناسب با ساختار دهان و کام کودکان طراحی شده‌اند. قطعاً باید شیشه شیر مناسبی که کودک بتواند به راحتی با آن تغذیه کند و آسیبی به دندان‌ها و فک کودک وارد نشود را تهیه کرد. بیشتر عارضه‌هایی که کودکان در سنین بالاتر با آن مواجه می‌شوند در واقع ریشه در عدم مراقبت در سنین پایین‌تر و کودکی دارد.

شیشه شیر ارتودنسی چیست؟

بطری شیردهی و یا تغذیه‌ای در واقع همان بطری کودک است که شیر و یا مایعات دیگری که به کودک داده می‌شود را مستقیماً از راه پستانک به دهان کودک می‌رساند. برخی از کودکان به هر دلیلی نمی‌توانند فقط از شیر مادر تغذیه و یا از ظروفی همچون فنجان استفاده کنند که معمولاً شامل نوزادان می‌شود. بنابراین در این صورت از شیشه شیر برای شیردهی و تغذیه باید استفاده کرد. جنس این نوع بطری‌ها در دو نوع سیلیکون و لاتکس بوده که جنس سیلیکونی آن از کیفیت و استقامت بیشتری برخوردار است.

افرادی که به دنبال سلامتی دهان و دندان فرزند شیرخوار خود هستند همواره تلاش‌ می‌کنند که از هیچ مراقبتی در این خصوص دریغ نکنند. بنابراین برخی از افراد برای کودک خود با مشورت و مراجعه به یک متخصص، شیشه شیرهای ارتودنسی و خاصی را سفارش می‌دهند. شیشه شیر ارتودنسی در واقع با توجه به فرم لثه‌ها و کام کودک  و با توجه به ایجاد فضایی مناسب جهت حرکت زبان و فک کودک مورد نظر ساخته و طراحی خواهد شد.

کودک با داشتن این نوع شیشه شیر مخصوص می‌تواند به راحتی و بدون آسیب زدن به دندان و فک و دیگر دیواره‌های دهان، شیر خود را بنوشد. امروزه مدل‌های متنوعی از شیشه شیرها را مشاهده می‌کنید که علاوه بر وسیله‌ای برای تغذیه حالت سرگرمی نیز برای کودک دارند.

شیشه شیر ارتودنسی

شیشه شیر ارتودنسی

شیشه ارتودنسی چه اهمیتی دارد؟

می‌توان گفت از وسیله‌های بسیار با اهمیت و کاربردی برای نوزادان و کودکان شیشه شیری است که از آن تغذیه می‌کنند. شیشه شیر این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا کودک تغذیه خود را به صورت قطره‌ای و آهسته میل کند و دچار خفگی و مشکلات این چنینی نشود. طراحی و ساختار این بطری‌ها به گونه‌ای هستند که متناسب با دهان و لثه کودکان و زیر نظر مختصصان کاربلد ساخته شده‌اند. شیشه شیر برای بسیاری از کودکان که به درستی نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند، جایگزینی مناسب خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی درباره فاز یک درمان ارتودنسی

علاوه بر این مزیت، کارایی دیگری که برای این وسیله‌ها در نظر گرفته می‌شود، طراحی مخصوص و متناسب با فضای فک و زبان کودک است. همچنین شیشه شیر درست و اصولی می‌تواند در بیشتر مواقع از آسیب‌های جدی و مشکلات دهان و دندان کودک پیشگیری کرده و یا مانع به وجود آمدن آن‌ها شود. گاهی اوقات نیز ممکن است بسیاری از مشکلات فک و دندان در دوران نوجوانی، ریشه در کودکی آن‌ها داشته باشد. بنابراین می‌توان با دقت در انتخاب نوع و جنس مناسب بطری کودک از بروز برخی از این مشکلات جلوگیری نمود.

یک شیشه شیر استاندارد یا شیشه پستانک ارتودنسی، شیشه شیری است که بعد از اعمال و تحقیقات بسیار طراحی و ساخته شده‌اند. شکل کام و لثه‌های کودک در ساخت این بطری‌ها در نظر گرفته می‌شوند تا بر اساس آن بتوان بی‌ضررترین و با کیفیت‌ترین بطری‌های کودک را تولید کرد. استانداردهای اعمال شده روی ساخت و تولید این بطری‌ها فضای بسیار راحت و مناسبی برای حرکت و چرخش زبان و فک ایجاد کرده است. یک شیشه شیر مناسب مستقیماً می‌تواند بر روی عدم ایجاد بیماری‌های دهان و دندان تأثیرگذار باشد.

برخی از مشکلات دهان و دندان مانند مال اکلوژن‎‌ها از جمله مواردی است که علت بروز آن ریشه در کودکی دارد و شروع آن نیز از همان دوران خواهد بود. بنابراین عدم مراقبت درست به ویژه در زمان شیر خوردن کودک می‌تواند در بروز چنین عارضه‌هایی موثر باشد.

شیشه شیر ارتودنسی

شیشه شیر ارتودنسی

مزایای شیشه ارتودنسی

شیشه شیر یا بطری کودک در کل یک وسیله ضروری و مهمی است که بیشتر کودکان در یکی دو سال اول زندگی خود از آن برای تغذیه کردن استفاده می‌کنند. علاوه بر این شیشه شیر استاندارد و ارتودنسی مزیت و فوایدهای دیگری نیز برای کودک شما می‌تواند داشته باشد. اکثر بهم ریختگی دندان و مشکلات و عوارض و همچنین هزینه‌های آن در هنگام بزرگسالی از عدم رعایت این نکات حیاتی هستند. بنابراین برخی از این مزیت‌ها و کاربردهای شیشه ارتودنسی را برای شما بیان می‌کنیم:

  • جنس شیشه‌های ارتودنسی به گونه‌ای است که می‌توانید به راحتی محتوای داخل شیشه را در ماکروویو گرم کنید.
  • می‌توانید به آسانی آن را بشورید.
  • همانند دیگر شیشه‌های شیر که در بازار وجود دارد این شیشه‌ها نیز دارای تنوع و رنگ بندی‌های گوناگون هستند.
  • همچنین می‌توانید بدون نگرانی از خراب شدن این بطری‌ها برای شست‌وشوی آن‌ها از ماشین ظرف‌شویی استفاده کنید.
  • شیشه شیرهای ارتودنسی هیچ گونه تغییری در رنگ، مزه و بوی شیر و یا نوشیدنی ریخته شده در داخل آن ایجاد نخواهد کرد.
  • کیفیت و کارایی این محصولات بسیار بالا و فاقد هیچ گونه مواد شیمیایی و مضر در ساخت آن است.
  • شما می‎‌توانید انواع و اقسام این بطری‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بسیاری از فروشگاه‌های وسایل کودک و داروخانه‌ها تهیه کنید.
شیشه شیر ارتودنسی

شیشه شیر ارتودنسی

از شیشه ارتودنسی چگونه باید استفاده کرد؟

علاوه بر اینکه باید یک شیشه درست و استاندارد را برای نوزاد و یا کودک خود تهیه کنید؛ می‌بایست در نحوه صحیح استفاده از آن نیز تمام دقت خود را به کار ببرید. نحوه درست قرار گرفتن سر شیشه ارتودنسی در دهان کودک هنگام تغذیه و همچنین طرز قرارگیری سوراخ آن بسیار مهم است. باید توجه داشت که سوراخ سر شیشه ارتودنسی باید به سمت بالا باشد. اگر طرز صحیح استفاده از این بطری‌ها را نمی‌دانید از اطلاعاتی که داخل جعبه و یا روی آن قرار داده شده‌اند می‌توانید کمک بگیرید. با مطالعه آن خیال‌تان از بابت قرارگیری درست سرشیشه در داخل دهان کودک خود راحت خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع بریس های ارتودنسی

بالا بودن سوراخ سر شیشه این امکان را ایجاد می‌کند تا محتوای داخل شیشه با سرعت بیشتر وارد دهان نوزاد گردد. همچنین در حالت کلی بالا بودن شیشه در دهان نوزاد باعث می‌شود هوا به راحتی در داخل شیشه عبور کند و شیر داخل آن راحت‌تر خارج شود. شیر خوردن کودک در این وضعیت در بهترین شکل ممکن اتفاق خواهد افتاد و عمل مکیدن توسط کودک آسان‌تر می‌شود.

برخی دیگر از نکاتی که استفاده صحیح از شیشه شیر ارتودنسی باید آن‌ها را در نظر داشته باشید:

  • نباید خیلی از مواد شوینده قوی و زیاد در شست‌وشوی شیشه شیرهای ارتودنسی استفاده کنید.
  • سعی کنید قبل از قرار دادن شیر در داخل شیشه از 80 درجه سانتی‌گراد داغ‌تر نباشد. (ابتدا محتوا را کمی از حالت جوش خنک‌تر کنید سپس داخل بطری بریزید.)
  • به علت وجود امواج مایکروویو در شیشه‌های پلاستیکی حدالامکان از قرار دادن شیشه‌های پلاستیکی در مایکروویو خودداری کنید.
  • در حین تغذیه کردن کودک از این بطری‌ها تمام حواستان را جمع کنید تا در صورت شکستگی شیشه آسیبی به کودک وارد نشود.

جمع بندی

شیشه شیر برای نوزادان و کودکان تا سن 2 الی 3 سالگی می‌تواند جزء اصلی‌ترین وسیله‌های مورد نیاز آن‌ها به حساب بیاید. به عقیده بیشتر دندانپزشکان استفاده از یک شیشه شیر استاندارد و ارتودنسی می‌تواند کمک زیادی در جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان در سنین بالاتر شود. بطری‌های تغذیه‌ای ارتودنسی از ایجاد آسیب به دندان و فک‌ها در هنگام میکیدن جلوگیری کرده و حتی از بروز عارضه‌های دیگر نیز پیشگیری خواهد کرد. شما می‌توانید این شیشه‌ها را در رنگ، تنوع، کیفیت، جنس و سایزهای مختلف تهیه کنید. همچنین هیچ گونه موارد شیمیایی در ساخت آن به کار نرفته و کودک شما می‌تواند به راحتی تا 18 ماهگی از آن استفاده کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان تنفس دهانی با ارتودنسی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.