ارتودنسی چیست؟

ممکن است شما فردی باشید که با مال اکلوژن یا بایت مشکل دار متولد شده باشد، یا ممکن است به مرور زمان از طریق آسیب یا عادت هایی مانند مکیدن انگشت شست خود در کودکی به آن دچار شده باشید. هر مشکلی که وجود داشته باشد، مهم است که فوراً آن را درمان کنید. مال اکلوژن یا بایت مشکل دار می تواند در دراز مدت باعث ایجاد مشکلاتی برای سلامت دهان و دندان های شما شود.

ارتودنسی یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی است. اصطلاح “ارتودنسی” را می توان به دو کلمه یونانی “orthos” به معنای صاف یا صحیح و “dontics” به معنای دندان تقسیم کرد. بنابراین ارتودنسی عمل صاف کردن دندان های نامرتب یا دارای مال اکلوژن، و هم راستا کردن بایت را توصیف می کند. دندانپزشکانی که در ارتودنسی تخصص دارند می توانند به مدیریت موقعیت غیر طبیعی دندان ها، فک ها و صورت کمک کنند.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که روی تشخیص و درمان “بایت مشکل دار” (مال اکلوژن) تمرکز دارد. درمان های متداول ارتودنسی شامل بریس های سنتی، الاینرهای شفاف و نگهدارنده ها و بسیاری راهکارهای دیگر هستند.

نحوه قرار گرفتن دندان های شما روی یکدیگر تأثیر قابل توجهی روی سلامت دهان و دندان های شما دارد. با بهبود نحوه تماس دندان های دو فک بالا و پایین، می توانید خطر ابتلا به بسیاری از مشکلات سلامت دهان، از جمله حفره های دندانی، بیماری لثه و فرسایش بیش از حد (خوردگی) دندان ها را کاهش دهید.

چه کسی درمان ارتودنسی را پیشنهاد می کند؟

در بیشتر موارد، ارتودنتیست ها این نوع درمان را انجام می دهند. متخصص ارتودنسی پزشکی است که پس از فارغ التحصیلی از دانشکده دندانپزشکی، دو تا سه سال آموزش اضافی دریافت می کند. تمرکز آنها روی بهبود بایت شما است. آنها درمان های عمومی دندانپزشکی مانند پر کردن، روکش ها یا بریج ها را انجام نمی دهند.

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

چگونه متوجه می شوید که به یک طرح درمان ارتودنسی نیاز دارید؟

دندانپزشکان با بررسی سوابق دندانپزشکی، گرفتن قالب گچی از دندان های فرد و یا گرفتن عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس از دندان ها، می توانند متوجه شوند که آیا بیمار به درمان ارتودنسی نیاز دارد یا خیر. اگر دندانپزشک درمان ارتودنسی را توصیه کند، شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می دهد که بتواند طرح درمانی را به شما ارائه دهد که به بهترین شکل ممکن با نیازهای شما مطابقت داشته باشد.

چه زمانی باید فرزند خود را نزد متخصص ارتودنسی ببرید؟

بر اساس انجمن ارتودنتیست های آمریکا، کودکان باید اولین ویزیت ارتودنسی خود را حداکثر تا سن 7 سالگی انجام دهند. در حالی که بسیاری از کودکان در این سن به درمان نیاز نخواهند داشت، اما زمان خوبی است تا متوجه شوید که آیا هیچ مشکلی وجود دارد که باید مراقب آن باشید. اغلب، کودکانی که به درمان زود هنگام ارتودنسی نیاز دارند، می توانند نیاز خود به روش های گسترده دندانپزشکی در آینده را کاهش دهند.

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

چه کسانی از ارتودنسی بهره مند می شوند؟

تقریباً همه می توانند از ارتودنسی بهره مند شوند. اما برخی از افراد بیشتر از دیگران به درمان نیاز دارند. بسیاری از افراد از آنجا که خواستار بهبود ظاهر لبخند خود هستند، به دنبال درمان ارتودنسی می باشند. اما علاوه بر مزایای زیبایی، ارتودنسی عملکرد جویدن را بهبود می بخشد و سلامت دهان و دندان ها را بهتر می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا سیگار کشیدن در طول درمان ارتودنسی مضر است؟

مشکلات شایع ارتودنتیک

انواع مشکلات ارتودنسی عبارتند از:

  • دندان های فشرده: فشردگی دندان ها، دندان های روی هم قرار گرفته، یا همراستایی بد دندان هایی که ممکن است برای دهان خیلی بزرگ باشند. این منجر به ایجاد بایت ضعیف و همچنین ظاهری ناخوشایند می شود. معمولاً دندان های نیش فک بالا هستند که فشرده می شوند. فشردگی باعث کج شدن دندان ها، چرخیدن و نهفتگی آنها می شوند (که به طور جزئی یا کامل درون استخوان فک شما گیر کرده اند).
  • اپن بایت: زمانی اتفاق می افتد که سطح جونده دندان های جلوی فک بالا با سطح جونده دندان های جلوی فک پایین تماس نداشته باشد. این نوع بایت منجر به جویدن ناکافی می شود.
  • اوربایت: این مورد زمانی را توصیف می کند که دندان های جلوی فک بالا و پایین همراستا نیستند و دندان های فک پایین از دندان های فک بالا خیلی دور هستند و دندان های فک بالا تا حد زیادی دندان های فک پایین را می پوشانند و دندان های فک پایین به سقف دهان برخورد می کنند و گاهی اوقات به لثه ها و کام آسیب می رسانند. این ممکن است منجر به آسیب به لثه ها، بیماری های لثه، از دست دادن دندان و سایش دندان ها شود.
  • کراس بایت: زمانی اتفاق می افتد که سطح جونده دندان ها به یکدیگر نمی رسند و تنها تعدادی از دندان های فک بالا در جای درست و بیرون دندان های فک پایین قرار می گیرند. این منجر به ظاهر ضعیف، جویدن ناکافی و دندان هایی می شود که به راحتی فرسوده می شوند.
  • اورجت: زمانی است که دندان های فک بالایی بیرون زده و رو به جلو منحرف هستند و ممکن است در اثر مکیدن انگشت شست یا انگشت ایجاد شود. این ممکن است به دلیل رشد ناهموار استخوان فک نیز باشد.
  • اورجت معکوس: فک پایین از فک بالا بیشتر جلو آمده است. جدا از ظاهر نامناسب آن از نظر زیبایی، می تواند منجر به ساییدگی دندان ها نیز شود.
  • فاصله: فاصله غیر طبیعی بین دندان ها ممکن است ناشی از رشد ضعیف، کوچکتر یا از دست رفتن دندان ها باشد.
  • آندربایت: زمانی که دندان های فک پایین شما جلوتر از دندان های فک بالای شما قرار می گیرند.

این مشکلات می توانند باعث بروز مشکلاتی در خوردن یا گفتار شوند. در چنین مواردی، درمان های ارتودنسی توصیه می شوند تا به آرامی موقعیت دندان ها را تغییر دهند تا صاف تر و هم ترازتر شوند. اگر فرد بخواهد لبخند بهتری داشته باشد، می تواند از ارتودنسی برای اهداف زیبایی نیز استفاده کند.

چه کسانی نباید درمان ارتودنسی انجام دهند؟

برای واجد شرایط بودن برای انجام درمان ارتودنسی، نباید هیچ مشکل دندانی جدی مانند پوسیدگی گسترده یا بیماری لثه داشته باشید. قرار دادن بریس ها روی دندان های بیمار می تواند تأثیر منفی جدی روی سلامت دهان و دندان های شما داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی دندان خرگوشی چگونه است؟

اگر حفره دندانی یا بیماری لثه دارید، برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنید. هنگامی که آن شرایط را مدیریت کردید، از دندانپزشک خود بپرسید که آیا درمان ارتودنسی برای شما مناسب است یا خیر.

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

نمونه هایی از ابزارهای درمان ارتودنسی کدامند؟

چندین روش درمانی وجود دارند که تحت تخصص ارتودنسی قرار می گیرند. برخی از متداول ترین های آنها عبارتند از:

 

بریس ها

بریس ها با استفاده از ترکیبی از براکت ها، بندها و سیم ها به تدریج و در طول زمان دندان های شما را به موقعیت دلخواه خود تغییر می دهند. بسته به نیاز شما انواع مختلفی از بریس ها وجود دارند، از جمله بریس های فلزی سنتی و بریس های شفاف (سرامیکی).

 

الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف ارتودنسی جایگزین محبوبی برای بریس ها هستند. برندهای معروفی وجود دارند. آنها به جای استفاده از براکت ها و سیم ها برای صاف کردن دندان های شما، از یک سری تری های الاینر شفاف استفاده می کنند که به صورت سفارشی ساخته شده اند. بیمار باید هر ست تری را به مدت یک تا دو هفته استفاده کند، قبل از اینکه آنها را با سری بعدی تعویض کند. به مرور زمان، الاینرهای شفاف دندان های شما را به موقعیت مناسب خود تغییر می دهند.

 

نگهدارنده ها

اگر از بریس یا الاینرهای شفاف استفاده می کنید، پس از پایان درمان ارتودنسی به نگهدارنده یا ریتینر نیاز خواهید داشت. نگهدارنده یک ابزار دهانی است که به صورت سفارشی تهیه می شود و از بیرون رفتن دندان ها از موقعیت مناسب خود جلوگیری می کند. متخصص ارتودنسی شما می تواند به شما بگوید که برای حفظ نتایج درمان به چه مدت استفاده از ریتینر نیاز دارید.

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

اکسپندر یا وسیع کننده کام

ارتودنتیست ها برخی از درمان ها را در دوران کودکی توصیه می کنند. علت این است که استخوان های صورت کودک هنوز در حال رشد هستند و حرکت و دستکاری آنها بسیار آسان تر است. وسیع کننده کام به وسیع شدن فک بالای کودک کمک می کند. اکثر کودکان به وسیع کننده های کام نیاز ندارند. اما در شرایط مناسب، این ابزارها بدون نیاز به کشیدن دندان یا سایر روش ها می توانند فضای اضافی ایجاد کنند.

 

اهداف درمان ارتودنسی

  • ارائه اصلاحات زیبایی و بهبود ظاهر
  • ارائه یک بایت عملکردی سالم
  • پیشگیری از بیماری های دندانی

مزایای ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی مهم است زیرا نامرتب بودن دندان ها یا قرارگیری نامناسب آنها می تواند منجر به افزایش خطر پوسیدگی دندان ها و التهاب لثه ها شود. بایت نامناسب می تواند باعث شود نخ دندان کشیدن دندان ها دشوارتر یا دردناک تر شود، که منجر به بهداشت نامناسب دهان در آن مناطق خاص خواهد شد که می تواند روی سلامت دهان شما تأثیر بگذارد.

مزایای زیبایی ارتودنسی واضح هستند و ارتودنسی مزایایی بیشتر از بهبود زیبایی ظاهری دارد. اما این درمان های صاف کردن دندان ها، مزایای عملکردی و سلامتی را نیز ارائه می دهند که عبارتند از:

  • هنگامی که دندان های شما در یک راستای مناسب قرار دارند، تمیز کردن آنها بسیار آسان تر است.
  • صاف کردن دندان ها می تواند عملکرد جویدن و گفتار را بهبود بخشد.
  • درمان ارتودنسی می تواند درد مربوط به اختلال TMJ را کاهش دهد.
  • یک باشد همسو می تواند خطر پوسیدگی، بیماری لثه و سایر مشکلات سلامت دهان را کاهش دهد.
  • ارتودنسی می تواند در دستیابی و حفظ لبخند زیبا و سالم به شما کمک کند.
  • ار تودنسی در بستن فاصله بین دندان ها کمک می کند.
  • ارتودنسی کمک می کند اطمینان حاصل کنید که دندان ها و فک شما به درستی در یک راستا قرار دارند.
  • ارتودنسی دندان های کج را صاف می کند.
  • ارتودنسی بایت های مشکل دار را اصلاح می کند.
  • اصلاحات ارتودنتیک عزت نفس را ارتقاء می دهند.
  • با ارتودنسی می تواند عملکرد دندان ها از جمله جویدن بهتر و تلفظ و گفتار واضح تر را بهبود بخشید.
  • درمان مشکلات ارتودنتیک دندانی، خطر پوسیدگی دندان به دلیل انباشته شدن ذرات غذا بین دندان ها را کاهش می دهد.
  • با بهبود وضعیت دندان ها، خطر آسیب لثه و آسیب های ناشی از اوربایت و مال اکلوژن کاهش می یابد.
ارتودنسی در سعادت آباد تهران

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

معایب ارتودنسی چیست؟

عیب اصلی این درمان کوتاه مدت است: شما باید دستورالعمل های درمانی را به دقت دنبال کنید و تا رسیدن به هدف خود صبور باشید. برای برخی افراد، درمان ارتودنسی کمتر از یک سال طول می کشد. برای دیگران، ممکن است تا دو سال یا بیشتر طول بکشد. از آنجا که هر فردی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد، زمان درمان برای همه متفاوت به نظر می رسد. از متخصص ارتودنسی خود بپرسید که چه انتظاری دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خانه

نتایج من بعد از درمان ارتودنسی چقدر ماندگار خواهند بود؟

اگر نگهدارنده یا ریتینر خود را مطابق دستورالعمل استفاده کنید، نتایج شما باید تا پایان عمر باقی بمانند. با این حال، اگر استفاده از ریتینر خود را متوقف کنید، دندان های شما ممکن است به مرور زمان به موقعیت قبلی خود بازگردند.

چه زمانی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کنیم؟

هر زمان که نگران ظاهر، سلامت یا عملکرد دندان های خود هستید، یک قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی ترتیب دهید. بسیاری از متخصصان ارتودنسی شما را بدون ارجاع می بینند. اما دندانپزشک شما نیز می تواند یک متخصص ارتودنسی را توصیه کند.

اگر فکر می کنید کودک شما ممکن است به مراجعه به متخصص ارتودنسی نیاز داشته باشد، از دندانپزشک خود بخواهید تا توصیه هایی را ارائه کند. ارتودنتیست ها عموماً کودکان 7 ساله را می بینند.

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

ارتودنسی در سعادت آباد تهران

خطرات درمان ارتودنسی

یکی از مهمترین خطراتی که در ارتودنسی باید در نظر گرفته شود، عدم دستیابی به نتیجه مطلوب از درمان است. با این حال، در بیشتر موارد، مزایای درمان بیشتر از خطرات و مضرات احتمالی هستند. برخی از خطرات عبارتند از:

  • پوسیدگی زود هنگام دندان: در صورتی که نواحی اطراف بریس ها تمیز نشوند و در اطراف یک بریس ثابت پلاک جمع شده باشد، ممکن است پوسیدگی دندان رخ دهد (بخصوص اگر رژیم غذایی حاوی قند زیاد باشد).
  • تحلیل ریشه یا حل شدن ریشه دندان ها: حرکت و اتصال دندان ها با بریس ممکن است منجر به این عارضه شود.
  • از دست دادن حمایت لثه: این نیز به دلیل استفاده از بریس ها در برخی افراد ایجاد می شود. بریس ها و درمان ارتودنسی ممکن است باعث ایجاد یا تشدید التهاب لثه و افزایش خطر بیماری لثه شوند.

سخن پایانی

بسیاری از افراد زمانی که می خواهند ظاهر لبخند خود را بهبود بخشند به ارتودنسی فکر می کنند. اما درمان ارتودنسی می تواند سلامت و عملکرد دهان را نیز بهبود بخشد. ارتودنتیست ها طیف وسیعی از درمان ها را بر اساس نیاز شما ارائه می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر، با دندانپزشک خود صحبت کنید یا یک قرار ملاقات با متخصص ارتودنسی تعیین کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.