انواع بریس های ارتودنسی

مطمئناً بریس ها برای افرادی که با انواع مختلف ناهماهنگی در دندان های خود مواجه هستند، نعمت هستند. اما هنوز هم ممکن است بسیاری از افراد بریس های فلزی معمولی را دوست نداشته باشند. گرچه، برخی از آنها بسیار خوب هستند، آنقدر که بسیاری از افراد دندان های خود را با مجموعه ای از براکت های فلزی و سایر اجزای فلزی که از آنها عبور می کنند صاف و همراستا می کنند، اما برخی ممکن است اینطور احساس راحتی نکنند. ارتودنتیست ها با تمرکز بر انواع علاقه و همچنین بودجه ارائه شده توسط بیماران خود، موفق شده اند انواع مختلفی از براکت ها را ارائه دهند.

همه این انواع براکت های دندانی، به صورت خاص، از یک دیدگاه خوب هستند؛ همه می توانند به حل مشکلات ارتودنتیک دندان ها کمک کنند. انواع مختلفی از بریس های دندانی وجود دارند که ممکن است برای بهبود تراز دندان ها توصیه شوند، از جمله بریس های فلزی سنتی، بریس های سرامیکی، بریس های لینگوال یا پشت دندانی و اینویزیلاین ها. هر نوع از این بریس ها، با مجموعه ای منحصر به فرد از مزایا و معایب همراه هستند که باید در نظر گرفته شود تا بهترین گزینه درمانی برای هر بیمار انتخاب شود.

انواع مختلف براکت برای بریس چیست؟

بریس های فلزی

بریس های فلزی سنتی شامل براکت ها و سیم هایی هستند که معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند و به دندان ها متصل می شوند و اجازه می دهند در صورت لزوم موقعیت آنها تغییر یابد. آنها با قرار گرفتن براکت ها روی دندان ها و اتصال آنها با یک سیم به یکدیگر کار می کنند. سیم با استفاده از بند های الاستیک به براکت ها بسته می شود که در رنگ های مختلف برای انتخاب از بین آنها ارائه می شوند. برای جابجایی دندان ها، متخصص ارتودنسی هر 4 تا 8 هفته یک مرتبه در قرار ملاقات شما، تنظیمات سیم را انجام می دهد تا دندان ها به تدریج جابجا شوند.

در نسل نسبتاً جدیدی از بریس های فلزی، سیم های کمانی با گرما فعال می شوند. آنها از گرمای بدن در داخل دهان استفاده می کنند تا به دندان ها اجازه دهند سریع تر و با ناراحتی کمتری نسبت به قبل حرکت کنند.

بریس های فلزی سنتی در بین بیماران کودک و نوجوان محبوبیت بیشتری دارند و نه تنها متداول ترین براکت ها هستند، بلکه بهترین براکت های موجود در بازار هستند، هم از نظر دوام و هم از نظر بودجه. این براکت های فولادی ضد زنگ از همان ابتدا توسط متخصصین ارتودنسی مورد استفاده قرار می گرفته اند.

 آنها معمولاً کم هزینه ترین گزینه هستند، در حالی که بسیار مؤثر هستند و یکی از متداول ترین انواع بریس هایی هستند که امروزه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرند و بیش از 100 سال است که وجود دارند. با این حال، آنها بیشتر از انواع دیگر جلب توجه می کنند، و برخی از افراد ممکن است نسبت به ظاهر خود حساس شوند. می توان با استفاده از نوارهای رنگی مختلف روی بریس ها، ظاهر آنها را تا حدودی بهبود بخشید تا جذاب تر به نظر برسند، گرچه هنوز مشخص هستند.

در گذشته این نوع بریس ها بسیار حجیم بودند و جلب توجه می کردند. خوشبختانه بریس های امروزی هیچ شباهتی به 100 سال پیش ندارند. پیشرفت در نوآوری و فناوری، باعث شده است که این نوع بریس ها کوچک تر، سریع تر، راحت تر، و مؤثرتر باشند.

بر خلاف الاینرهای شفاف مانند اینویزیلاین ها که متحرک هستند، برخی از والدین و بیماران عاشق بریس های فلزی هستند زیرا نیاز نیست برای استفاده از آنها به کودک خود یادآوری کنند. با این حال، بریس های فلزی به مراقبت و توجه نیاز دارند و بهداشت دهان و دندان در طول درمان ضروری است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  موم ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

مزایا

  • کارآمد و همه کاره
  • بدون تغییر در گفتار
  • قرار ملاقات هر4 تا 8 هفته یک مرتبه
  • دارای رنگ های سرگرم کننده، در صورت تمایل
  • نسبت به اینویزیلاین کمتر به همکاری بیمار وابسته است
  • بدون دوره انتظار برای شروع
  • مقرون به صرفه ترین

معایب

  • مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را مشکل می سازد.
  • از نظر زیبایی بیشتر جلب توجه می کند.
  • برای بیمارانی که بهداشت دهان و دندان ضعیفی دارند مناسب نیست.
انواع بریس های ارتودنسی

انواع بریس های ارتودنسی

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی بریس هایی هستند که از مواد شفاف و همرنگ دندان ساخته شده اند. براکت های سرامیکی از نظر اندازه و شکل بسیار شبیه به بریس های فلزی سنتی هستند، اما از مواد سرامیکی ساخته شده اند که با رنگ طبیعی دندان ها ترکیب می شوند تا بریس ها کمتر جلب توجه کنند.

آنها مانند بریس های فلزی کار می کنند، و به اندازه آنها در حرکت دندان ها به موقعیت های دلخواه مؤثر هستند، اما محافظه کارانه تر هستند و کمتر قابل مشاهده هستند. بریس های سرامیکی در بین بیمارانی که فکر نمی کنند بریس های اینویزیلاین یا لینگوال (پشت دندانی) برایشان مناسب باشند، اما همچنان می خواهند دندان های خود را به روشی محتاطانه و مقرون به صرفه صاف کنند، محبوبیت بیشتری دارند. این بیماران معمولاً از نظر زیبایی، نوجوانان و افراد بزرگسال هستند.

بریس های سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی، کمتر به چشم می آیند و جایگزین مقرون به صرفه ای برای بریس های فلزی هستند، با این حال، معمولاً گران تر از بریس های سنتی هستند. البته باید بدانید که این بریس ها کمی بزرگ تر از بریس های فلزی نیز هستند و بسته به عادت های غذایی و مسواک زدن، و در صورت عدم مراقبت مناسب می توانند لک شوند. آنها برای همه مناسب نیستند، اما ما معتقدیم که آنها یک ابزار ارزشمند در بین ابزارهای ارتودنسی ما باقی می مانند.

براکت های پلاستیکی

براکت های پلاستیکی، یکی دیگر از انواع براکت ها در ارتودنسی هستند، که زیبایی و راحتی را به طور همزمان فراهم می کنند. الیاف پلاستیکی متناسب با دندان های بیمار رنگ می شوند. جدای از آن، لبه های نرم آنها، تا حد زیادی از ناراحتی آنها می کاهد. با این حال، آنها ممکن است به اندازه دیگر انواع براکت های ارتودنسی دوام نداشته باشند.

براکت های رزینی

وقتی صحبت از ترجیح زیبایی شناسی به میان می آید، انواع مختلفی از براکت های ارتودنسی وجود دارند که بیماران می توانند به سراغ آنها بروند، اما براکت های رزینی از نظر زیبایی شناسی بهترین هستند. این براکت های تقریباً شفاف به شما اجازه نمی دهند چیزی احساس کنید، اما ساختار فوق العاده نرم آنها بعلاوه باعث می شود دوام کمتری داشته باشند. به همین دلیل، برای افرادی که برای درمان خود به فشار زیاد نیاز دارند، ممکن است آنها گزینه مناسبی نباشند.

براکت های کبالت کرومیوم

براکت های کبالت کرومیوم در واقع نوع دیگری از براکت های فلزی ارتودنسی هستند. همانطور که از نام آنها مشخص است، آنها از کبالت و کروم ساخته شده اند. آنها فلزات با استحکام بالا و مقاوم در برابر خوردگی هستند. آنها بویژه برای بیمارانی که به فشار بالا نیاز دارند و همچنین برای افرادی که دوست دارند درمان آنها زودتر انجام شود مفید هستند.

براکت های یاقوت کبود

براکت های یاقوت کبود نوع دیگری از براکت ها هستند که برای افرادی مناسب هستند که به دنبال گزینه های زیبایی هستند. آنها از الیاف یاقوت کبود ساخته شده اند که با توجه به رنگ دندان شما می توانند استتار شوند.

انواع بریس های ارتودنسی

انواع بریس های ارتودنسی

بریس های دیمون یا خود تنظیم شونده

بریس های خود تنظیم شونده از نظر ظاهری بسیار شبیه به بریس های فلزی سنتی هستند و مانند بریس های فلزی و سرامیکی عمل می کنند و به صورت های فلزی یا شفاف یا سرامیکی موجود هستند، البته می توانند از هر ماده دیگری ساخته شوند. بعلاوه آنها نیز برای حرکت دادن دندان ها به بریس و سیم متکی هستند. تفاوت بین بریس های خود تنظیم شونده نسبت به بریس های فلزی یا سرامیکی در این است که بریس های خود تنظیم شونده به چسب های معمولی نیاز ندارند و از درب های کشویی لغزنده یا گیره ها برای نگه داشتن سیم در جای خود استفاده می کنند، نه از اتصالات کشی الاستیک، در نتیجه، اصطکاک کمتری روی بریس ها وجود دارد و معمولاً تمیز نگه داشتن بریس ها و دندان ها برای فرد آسان تر است. علاوه بر این، ممکن است کنترل ابزار را افزایش دهند و منجر به تراز دقیق تر دندان ها شوند. طراحی خاص آنها کشش و حرکت مورد نیاز را همزمان ارائه می دهد. با این حال، آنها اغلب گران تر هستند و هنوز هم از بیرون قابل مشاهده هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا سیگار کشیدن در طول درمان ارتودنسی مضر است؟

ما دریافته ایم که بریس های خود تنظیم شونده به دلیل تنظیم آسان آنها، زمان های قرار ملاقات را نسبتاً کوتاه تر می کنند. بنابراین آنها انتخاب خوبی برای موارد زیر هستند:

  • بیمارانی که حساسیت بیشتری نسبت به ناراحتی دارند.
  • بیمارانی که نمی توانند برای مدت طولانی بی حرکت روی صندلی دندانپزشکی بنشینند.
  • بیماران دارای تأخیر رشد و نیاز به درمان ارتودنسی.
انواع بریس های ارتودنسی

انواع بریس های ارتودنسی

بریس های زبانی لینگوال یا پشت دندانی

بریس های لینگوال پشت دندانی، تخصصی ترین و کمتر متداول سیستم ارتودنسی موجود در بازار هستند. علت این است که آنها به مجموعه متفاوتی از مهارت های ارتودنتیک نیاز دارند که تعداد کمی از متخصصان ارتودنسی برای تخصص پیدا کردن در استفاده از آنها وقت صرف می کنند. بریس های لینگوال پشت دندانی، در طول آموزش ارتودنسی آموزش داده نمی شوند و بنابراین به عهده خود ارتودنتیست است که یاد بگیرد که در آنها مهارت پیدا کند.

ما بر این باوریم که بریس های لینگوال پشت دندانی باید به عنوان یک گزینه برای همه بیماران واجد شرایط ارائه شوند، زیرا آنها مزایایی را ارائه می دهند که هیچ نوع بریس دیگری ارائه نمی دهد. این موارد شامل کاملاً غیر قابل مشاهده بودن، کامل سفارشی بودن برای دندان های خاص هر بیمار، و همچنین کارایی و تطبیق پذیری بهتر در بیماران منتخب است.

بریس های لینگوال پشت دندانی بویژه برای افراد بزرگسالی مناسب هستند که براکت هایی که جلب توجه می کنند را نمی خواهند، اما نیازهای ارتودنسی آنها پیچیده هستند. ما همچنین شاهد افزایش محبوبیت بریس های پشت دندانی در بین نوجوانان آگاه از زیبایی بوده ایم.

بریس های لینگوال شبیه بریس های سنتی هستند و از فلز ساخته شده اند. با این حال، آنها نسبت به بریس های سنتی مؤثر نیستند و اغلب زمان بیشتری برای رسیدن به تراز مطلوب دندان نیاز دارند.

در حالی که آنها مزایای زیادی دارند، نکاتی وجود دارند که قبل از رفتن به سراغ آنها باید بدانید! آنها همچنین ممکن است برای بیمار ناراحت کننده باشند، زیرا از آنجا که بریس های لینگوال در پشت دندان ها قرار می گیرند، برخی از بیماران تغییرات جزئی در گفتار خود (نوک زبانی حرف زدن شایع است) و سوزش در زبان خود را تجربه می کنند، زیرا در تماس مستقیم با زبان هستند. این علائم معمولاً مدت کوتاهی پس از اعمال بریس ها ظاهر می شوند و معمولاً چند هفته بعد از بین می روند زیرا دهان شما به وسایل جدید عادت می کند. در نهایت، تمیز کردن آنها دشوارتر است.

انواع بریس های ارتودنسی

انواع بریس های ارتودنسی

الاینرهای شفاف

الاینرهای شفاف در دهه گذشته شاهد افزایش محبوبیت بوده اند. آنها توسط اینویزیلاین در اوایل دهه 2000 محبوبیت یافتند، که به تدریج به بزرگترین برند الاینر تبدیل شد. اینویزیلاین متمایزترین نوع بریس است زیرا شامل براکت و سیم نمی شود بلکه از یک سری تری های پلاستیکی شفاف استفاده می کند که به صورت سفارشی ساخته می شوند و روی دندان ها قرار می گیرند. این الاینرها در طول دوره درمان به راحتی هر دو هفته یکبار برداشته می شوند و با الاینر بعدی جایگزین می شوند. اکثر افراد برای دستیابی به نتیجه مطلوب به بین 18 تا 30 الاینر مختلف نیاز دارند.

این نوع بریس ها برای بسیاری از بیماران ارجحیت دارد زیرا تقریباً نامرئی هستند و آزادی بیشتری برای خوردن و نوشیدن هر چیزی دارند. با این حال، آنها به طور قابل توجهی گران تر هستند و فقط می توانند برای اصلاح مشکلات دندانی جزئی تا متوسط ​​در نوجوانان و بزرگسالان استفاده شوند.

دیگر مزایای الاینرهای شفاف و اینویزیلاین که در حال حاضر باعث محبوب بسیار زیاد آنها شده است عبارتند از:

  • شفاف و بی رنگ
  • قابل جابجایی و متحرک
  • امکان مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به راحتی فراهم می آورند.
  • برای برخی درمان های محدود، سریع تر از بریس ها عمل می کنند.
  • در برخی موارد به قرارهای ملاقات کمتری. نیاز دارید
  • گاهی، قرار ملاقات های کوتاه تر امکان پذیر هستند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شیشه شیر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اینویزیلاین برای بیمارانی که در سنین پایین از بریس ها استفاده کرده اند و فقط به یک مرحله کوتاه درمان نیاز دارند، و همچنین برای بیمارانی که مشکلات دندانی خفیف تا متوسط ​​مانند نامرتبی دندان ها، اوربایت بزرگ، بدون مشکل هم ترازی فک و شکاف بزرگ بین دندان های جلوی (اپن بایت) خود دارند، عالی هستند. اما هر سیستم تراز کننده شفافی، از جمله اینویزیلاین، در مقایسه با بریس ها، در هنگام رسیدگی به مشکلات دشوار یا درمان های جامع، محدودیت های قابل توجهی دارد.

برای مشکلات پیچیده تر، بریس های لینگوال پشت دندانی یا ترکیبی از بریس های اینویزیلاین و لینگوال می توانند یک راه حل درمانی منحصر به فرد و زیبایی ارائه دهند. ما می توانیم در معاینه اولیه اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار دهیم.

انواع بریس های ارتودنسی

انواع بریس های ارتودنسی

براکت های بریس های مختلف چه کاری انجام می دهند؟

گرچه انواع مختلف براکت های ارتودنسی به واسطه ویژگی های خاص خود شناخته شده اند، اما هدف اصلی آنها همواره یکسان بوده است. براکت های ارتودنسی به عنوان اساس اصلی بریس های دندانی استفاده می شوند. آنها مسئول تولید کشش مورد نیاز هستند، اما هر نوع مختلف از براکت دندانی، کار عمقی متفاوتی را ارائه می دهد. برخی دوام بهتری دارند، برخی در زیبایی شناسی برتری دارند؛ بقیه آنها نیز تا حد زیادی این ناراحتی را کاهش می دهند. به طور خلاصه، همه این نوع براکت ها در ارتودنسی مشخصات خاص خود را دارند.

چگونه می دانید از بین براکت های مختلف کدام براکت ارتودنسی را انتخاب کنید؟

در حال حاضر، شما اطلاعات عمیقی در مورد انواع مختلف براکت های دندانی دارید، اما باید بدانید که برای درمان خود، چگونه براکت های مناسب را انتخاب کنید. ابتدا تصمیم نهایی خود را در مورد آنچه که در براکت ها نیاز دارید و آنچه واقعاً به دنبال آن هستید بگیرید. این می تواند دوام، بودجه معقول، زیبایی شناسی یا حتی راحتی فردی دندان های شما باشد.

در اینجا فهرستی از ویژگی ها با انواع براکت های ارتودنسی پیشنهادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.

بودجه

براکت های ارتودنسی می توانند بسیار گران باشند، بنابراین همیشه نخستین چیزی است که باید بررسی شود. اگر بودجه بسیار محدودی دارید، بهتر است از براکت های فلزی استفاده کنید. آنها ارزان ترین هستند بعلاوه بسیاری از ویژگی های عالی دیگر را نیز ارائه می دهند. افسانه های جالب زیادی در مورد بریس های فلزی وجود دارد که می توانند باعث عفونت شوند، اما این واقعاً درست نیست. استفاده از آنها کاملاً بی خطر است.

ماندگاری

در اینجا سه ​​سطح دوام برای انواع براکت های ارتودنسی آورده شده اند:

  • بادوام ترین: بریس های فلزی تنها یکه تاز در این عرصه هستند.
  • نسبتاً بادوام: براکت های یاقوت کبود و سرامیکی نیز بسیار بادوام هستند.
  • کمترین دوام: در تلاش برای دستیابی به براکت های نرم و در نتیجه راحت، ارتودنتیست ها براکت های پلاستیکی و رزینی را ارائه کرده اند. نرمی این نوع براکت ها باعث شده است که کمترین دوام را داشته باشند.

زیبایی شناسی

انواع مختلفی از براکت های ارتودنسی وجود دارند که شفاف یا سفید بودن آنها باعث شده است از نظر زیبایی جذاب باشند. از جمله براکت های یاقوت کبود، رزین، پلاستیکی، سرامیک و براکت های پشت دندانی. گرچه هر یک از آنها تخصص های جداگانه خود را دارد، اما پشت دندانی ها بهترین مورد هستند.

قابلیت چسبندگی

براکت های فلزی بهترین قابلیت چسبندگی را دارند و برای کودکان ترجیح داده می شوند.

انواع بریس های ارتودنسی

انواع بریس های ارتودنسی

بهداشت دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان ها با استفاده از بریس قطعاً یک وظیفه است. افرادی که نخ دندان کشیدن روزانه برای آنها دشوار است باید بدانند که بریس های فلزی آن را سخت تر می کنند.

هم ترازی سریع

آیا می دانید چه نوع بریس هایی سریع کار می کنند؟ این به نوع براکت ها بستگی دارد. برای تراز سریع، به سراغ براکت هایی بروید که استحکام و کشش بیشتری دارند. از این نظر، بریس های فلزی و بویژه نوع کبالت کرومیوم بهترین هستند.

راحتی دندان

گرچه همه انواع براکت ها مقداری ناراحتی ایجاد می کنند، اما می توانید با برخی از براکت ها تا حدودی آن را کاهش دهید. براکت های پلاستیکی به دلیل نرمی فوق العاده و داشتن لبه های صاف، بهترین راحتی را فراهم می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.