ارتودنسی دندان خرگوشی چگونه است؟

آیا دندان خرگوشی‌ها را دیده‌اید؟ وضعیت دندان‌ها در این صورت چگونه هستند که به اصطلاح دندان خرگوشی را به آن‌ها می‌دهند؟ زمانی که دندان‌های فک بالایی و قسمت جلویی از حد نرمال بزرگ‌تر باشند و کمی نیز بیرون زدگی داشته باشند اساساً به آن‌ها دندان‌های خرگوشی می‌گویند. چه عواملی باعث خواهند شد تا دندان‌های شما این گونه رشد کنند؟ آیا دندان‌های خرگوشی درمان می‌شوند؟ اگر درمان نکنید چه عوارضی را به دنبال می‌آورند؟  درمان دندان خرگوشی به راحتی صورت می‌گیرد اما سوالی که پیش می‌آید این است که ارتودنسی دندان خرگوشی چگونه است؟

منظور از دندان خرگوشی چیست؟

ممکن است با افرادی مواجه شوید که دندان‌های خرگوشی دارند و تا حدودی از این وضعیت ناراضی هستند. عموماً به دندان‌هایی که معمولاً از حد نرمال بزرگ‌تر و در قسمت جلویی فک بالا قرار دارند دندان‌های خرگوشی می‌گویند. وضعیت دندان خرگوشی تنها برای دندان‌های جلویی فک بالا اتفاق می‌افتند و فک پایین دچار این عارضه نخواهد شد.

بیشتر مواقع فقط دو دندان چپ و راست جلو، فک بالا غیر طبیعی هستند و در برخی موارد تعداد بیشتری از آن‌ها دچار جلو زدگی می‌شوند. بنابراین چون این حالت درست شبیه دندان‌های جلویی خرگوش‌ها هستند به این مدل دندان‌ها، دندان خرگوشی می‌گویند. چنین وضعیتی نیز می‌تواند به کمک روش‌هایی مانند: لمینت و ارتودنسی دندان بهبود پیدا کنند.

ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی دندان خرگوشی

چه عاملی باعث بروز دندان خرگوشی می شوند؟

دندان خرگوشی احتمال دارد در هر سنی و به دلایل گوناگونی مانند: وراثت در فرد اتفاق بیفتد. اکثر افراد از رشد چنین دندان‌هایی خجالت می‌کشند و احساس ناراحتی می‌کنند و درصدد درمان آن‌ها می‌گردند. تشخیص این نوع دندان‌ها گاهی اوقات در کودکی و همچنین گاهی نیز در سنین نوجوانی و جوانی پدیدار خواهد شد. اکنون برخی از بارزترین علت‌های ایجاد دندان خرگوشی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • مشکلات دهانی

وجود دندان‌های پنهان، وجود کیست‌ها و تومورهای فک و دهان، بروز دندان‌های اضافی و… نمونه‌هایی از عوامل رشد دندان‌های خرگوشی به شمار می‌روند.

  • مشکلات و عوارض ژنتیکی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل درمان ارتودنسی

دلیل بسیاری از اختلالات و ناهنجاری‌های دهان و دندان عوامل وراثتی و ژنتیک هستند. برخی از افراد حتی این مشکلات و عوارض را از زمان تولد از والدین خود به ارث می‌برند و تا بزرگسالی و حتی برای همیشه دچار اختلال دهان و دندان می‌شوند. ناهنجاری‌های مانند: کوچک یا بزرگ بودن بیش از حد فک و جلو و یا عقب زدگی فک بالا و پایین می‌تواند به دلیل ژنتیک، فرد دچار شود.

  • عادت‌های نادرست دهانی

برخی از عادت‌های بد غذایی که فرد درسنین کودکی خود دارند به مرور زمان دچار برخی عوارض همچون بروز دندان‌های خرگوشی خواهند شد. شما گاهی اوقات شاهد این عادت‌ها در زمان بزرگسالی نیز هستید اما در سنین کم به مراتب این عادت‌ها بیشتر دیده می‌شوند. حال شما را با بعضی از این ناهنجاری‌ها آشنا می‌کنیم.

  • استفاده از شیشه شیر، پستانک و مکیدن مداوم انگشتان

از رایج‌ترین عادت‌های بد دهانی که در بین کودکان وجود دارند، استفاده از پستانک، شیشه شیر و گاهی اوقات نیز مکیدن انگشتان هستند. خطر ابتلا به ناهنجاری‌های دندانی از جمله بروز دندان‌های خرگوشی با مکیدن بیش از حد پستانک و شیشه شیر بیشتر خواهد شد. همچنین بعضی از کودکان زیر 3 سال هم دارای عادت بد مکیدن انگشتان هستند که این مورد نیز باعث بروز فشار و اختلالاتی در فک می‌شود.

  • عمل رانش زبان

گاهی اوقات زبان در زمان صحبت کردن و یا غذا خوردن بیشتر از حد نرمال به سمت جلو می‌رود و این اتفاق نیز یکی دیگر از عادت‌های غلط دهانی تلقی می‌شود. طبق عادت‌های اشتباه و یا مشکل و ناهنجاری، فرد دچار این اختلال شده و به مرور زمان هم موجب رشد دندان‌های خرگوشی خواهد شد. لازم به ذکر است که این اختلال اکثراً در بین کودکان بیشتر دیده می‌شود اما احتمال دارد که بزرگسالان نیز به این عارضه دچار شوند.

ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی دندان خرگوشی

عوارض و مشکلات ناشی از دندان خرگوشی

شما باید در صورت بروز و مشاهده علائم و نشانه‌های ناهنجاری‌های دهان و دندان بسیار سریع و جدی درصدد درمان آن باشید تا دچار مشکلات حادتر نشوید. برخی از عوارض و ناهنجاری‌هایی که بر اثر وجود دندان خرگوشی ایجاد می‌شوند به شرح زیر هستند.

  • ایجاد مشکلاتی در هضم و گوارش و بلع
  • ایجاد اختلالات و مشکلاتی در گفتار و تکلم
  • ایجاد عوارض و مشکلاتی در عمل تنفس
  • احساس درد و ایجاد حساسیت در هنگام گاز زدن به مواد غذایی
  • ایجاد مشکلات و تغییراتی در چهره و ظاهر
  • ایجاد صدمات و آسیب‌هایی به لثه و دیگر دندان‌ها مانند: پوسیدگی، آبسه، عفونت و…
  • از بین بردن حس اعتماد به نفس در هنگان خندیدن و لبخند زدن
ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی دندان خرگوشی

درمان دندان خرگوشی چگونه است؟

در بیشتر مواقع شما با مراجعه به دندانپزشک متوجه بروز دندان‌های خرگوشی خواهید شد و باید بلافاصله راه‌های درمانی آن را شروع نمایید. ناهنجاری و عارضه دندان خرگوشی را باید بسیار جدی بگیرید تا دچار مشکلات و ناهنجاری های دیگری نشوید. اکنون برخی از این روش‌های درمانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • روش ارتودنسی دندان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیگاچور ارتودنسی چیست؟

روش درمان با ارتودنسی و استفاده از بریس و براکت‌های اردتودنسی موثرترین و بهترین روش درمانی ناهنجاری دندان خرگوشی است. حرکت دندان‌ها به سمت عقب و همچنین قرارگیری هر یک از دندان‌ها در جای صحیح خود توسط دستگاه‌های ارتودنسی انجام خواهد شد. بهترین زمان برای ارتودنسی دندان که درمان کوتاه‌تر، قطعی‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود؛ در سنین کمتر و پیش از بلوغ خواهد بود.

مقاومت پایین‌تر، عدم رشد کامل فک و منعطف‌تر بودن دندان‌ها سبب جا به جایی راحت‌تر دندان‌ها و بازگشت به عقب می‌گردند. سن و شرایط بیمار و میزان و شدت ناهنجاری روی چگونگی ارتودنسی دندان خرگوشی و ابزارهای مختلفی که استفاده می‌کنند تأثیر خواهد گذاشت.

  • روش جراحی فک

دندان خرگوشی در بعضی از افراد بعد از سن بلوغ و محکم شدن فک و استخوان‌ها شروع به درمان می‌کنند و در این صورت با یک ارتودنسی ساده نمی‌توانند موجب به عقب راندن دندان‌ها شوند. متخصص ارتودنسی در این زمان تصمیم به جراحی فک نموده و از این روش برای به عقب حرکت دادن دندان‌ها استفاده می‌کند.

ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی دندان خرگوشی

سوالات متداول

  • رعایت کردن چه نکاتی بعد از عمل ارتودنسی دندان خرگوشی ضروری خواهد بود؟
  • مسواک زدن بعد از وعده‌های غذایی را فراموش نکنید.
  • سعی کنید از خوردن غذاهای چسبنده و خیلی سفت بپرهیزید.
  • استفاده کردن از یک دهانشویه مخصوص بعد از خوردن خوراکی‌های رنگی مانند نوشیدنی‌ها الزامی است.
  • از محافظ دهان برای جلوگیری از رانش زبان در هنگام استرس و یا خواب استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید از محافظ دهان برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به هنگام مسابقات و حرکات ورزشی بهره بگیرید.
  • هر چند وقت یک بار برای چکاپ دندان‌های خود به یک متخصص دندانپزشکی مراجعه نمایید.
  • توسط یک نخ دندان مخصوص بعد از خوردن هر وعده غذایی بین دندان‌ها و بریس و سیم‌ها را به خوبی تمیز کنید.
  • روش های درمانی لمینت و کامپوزیت در درمان دندان خرگوشی چقدر موثر عمل خواهند کرد؟
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا سیگار کشیدن در طول درمان ارتودنسی مضر است؟

تا حدود بسیار قابل قبولی روش‌های زیبایی لمنیت و کامپوزیت دندان و در صورت خفیف بودن ناهنجاری‌ها می‌توانند کمک کننده باشند. همچنین کامپوزیت‌ها به نسبت لمینت‌ها آسیب کمتری به دندان‌ها وارد می‌نمایند. تراشیدن قسمتی از مینای دندان به هنگام لمینت، دندان‌ها را حساس و به دندان‌ها لطمه وارد می‌کنند. بنابراین به طور کلی خطر آسیب رسیدن به دندان‌ها در روش کامپوزیت کمتر از لمینت خواهد بود. نهایتاً انجام هر یک از این دو روش را متخصص دندانپزشک مربوطه در صورت خفیف بودن ناهنجاری‌ها به شما اعلام می‌کند؛ هرچند ذکر این نکته ضروری است که درمان اصولی دندان خرگوشیف ارتودنسی دندان ها است که به وسیله آن هر دندان به فضای صحیح خود هدایت شده و لبخندی زیبا برای فرد شکل دهند.

ارتودنسی دندان خرگوشی

ارتودنسی دندان خرگوشی

جمع بندی

دندان‌ها باید همواره در یک اندازه و فرم مشخص باشند تا جلوه زیبایی به چهره و لبخند شما دهند. همچنین این اندازه و شکل می‌توانند در افراد مختلف متنوع باشند و حتی گاهی اوقات نیز به دلایلی به مرور زمان دچار تغییر می‌شوند. یکی از ناهنجاری‌ها و بدفرمی‌های دندان حالت دندان خرگوشی است که دندان‌های قسمت جلویی فک بالا بزرگ‌تر و جلوتر از حد معمول قرار می‌گیرد. متخصصین دندانپزشک برای رفع این مشکل از روش‌های متخلفی مانند: لمینت، کامپوزیت و ارتودنسی دندان بهره گرفته‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.