علت تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

اینویزیلاین یک درمان ارتودنسی است که در آن بدون استفاده از براکت های فلزی دندان ها را صاف می کنند. اینویزیلاین مجموعه ‌ای از الاینرهای شفاف است که دندان ها را پوشش می دهند و به آرامی و به مرور زمان آن ها را به موقعیت مناسبشان هدایت می کنند. به علت این که این نوع از الاینر ها شفاف هستند کمتر در دهان فرد جلب توجه می‌ کنند. لازم به ذکر است اینویزیلاین در ۲۰ سال گذشته به شدت محبوبیت پیدا کرده است. این روش نوعی ارتودنسی نامرئی برای صاف کردن دندان ها است که ویژگی هایی دارد که باعث می شود بسیار راحت تر از براکت های فلزی سنتی باشد، اما آیا  الاینر اینویزیلاین مشکلاتی نیز برای بیمار به دنبال دارد؟ چطور می توان فهمید که آیا اینویزیلاین روشی مناسب برای یک بیمار است؟ آیا در این روش نیاز به تراشیدن دندان ها وجود دارد؟

در این مقاله سعی شده است نکاتی درمورد الاینر اینویزیلاین ارائه شود که لازم است افراد قبل از شروع درمان با آن ها آشنا شده باشند.

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

نکاتی درباره اینویزیلاین

اینویزیلاین یک روش ارتودنسی نامرئی است که با اصلاح دندان های فرد، لبخندی زیبا را به او هدیه می کند. در اینویزیلاین مانند براکت های سنتی از سیم های فلزی استفاده نمی‌ شود و در نتیجه عملاً در هنگام استفاده، نامرئی به نظر می رسند. الاینرهای مخصوص دندان هر فرد در این روش به صورت سفارشی ساخته می شوند و هر چند هفته یک بار لازم است یک الاینر جدید مورد استفاده قرار بگیرد تا در نهایت منجر به صاف شدن دندان ها شود.

برای درمان چه مشکلاتی می توان از اینویزیلاین استفاده کرد؟

اینویزیلاین با تراز کردن دندان ها یا حرکت دادن آن ها به موقعیت اصلی شان باعث بهبود زیبایی فرم دندان ها و لبخند افراد می شود. مواردی که برای درمان آن ها می ‌توان از اینویزیلاین استفاده کرد عبارتند از:

  • شکاف دندان ها
  • آندربایت
  • کراس بایت
  • اوربایت
  • اپن بایت
  • دندان های شلوغ
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  استفاده از دهانشویه در طول درمان ارتودنسی: آری یا خیر؟

نحوه عملکرد اینویزیلاین

الاینرهای (ترازهای) اینویزیلاین با استفاده از الاینر های پلاستیکی سفارشی که برای بیمار مورد استفاده قرار می گیرند، دندان ها را به آرامی حرکت می ‌دهند. هر دو هفته یک بار لازم است الاینرها به اندازه های مختلف تغییر داده شوند و همین امر باعث می شود با گذشت زمان دندان ها در نهایت صاف شوند. الاینرها باید همیشه در طول روز و شب مورد استفاده قرار گیرند، اما می ‌توان در زمان غذا خوردن یا نوشیدن یا زمانی که بیمار می ‌خواهد دندان ‌هایش را مسواک بزند آن ها را برداشت. با توجه به این که الاینرها با مواد پلاستیکی شفاف و متناسب با نیاز بیمار ساخته شده ‌اند، کاملاً روی دندان‌ ها قرار می گیرند و آن ها را پوشش می دهند.

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

مزایای اینویزیلاین نسبت به براکت های سنتی

اینویزیلاین نسبت به براکت های سنتی مزایایی دارد که در سال های اخیر باعث شده است نسبت به براکت های سنتی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره شده است:

  • الاینرهای اینویزیلاین شفاف هستند و همین امر باعث می شود اکثر مردم حتی متوجه نشوند که فرد از آن ها استفاده می‌ کند.
  • صاف کردن دندان ها با اینویزیلاین نسبت به براکت های سنتی راحتتر انجام می گیرد.
  • به این علت که در هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن به دندان ها و نخ دندان کشیدن می توان الاینرها را از دهان خارج کرد، سلامت دهان و دندان با اینویزیلاین بیشتر حفظ می شود.
  • الاینرهای اینویزیلاین باعث تحریک دندان ها و لثه های فرد نمی شوند.
  • در اینویزیلاین برخلاف براکت هایی که برای تعویض سیم آرک و دیگر تنظیمات آن ها مراجعه مکرر به مطب ارتودنتیست مورد نیاز است، معاینات کمتری لازم دارد، پس باعث صرفه جویی در وقت نیز می شود.

نکته ‌ای که در مورد اینویزیلاین وجود دارد این است که متخصص ارتودنسی در بعضی از موارد لازم می‌ داند که دندان ها قبل از انجام اینویزیلاین تراشیده شوند. در ادامه نکاتی در مورد این فرآیند فراهم شده اند.

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

اصطلاح تراشیدن دندان

اصطلاح مناسب برای تراشیدن دندان کاهش اینترپروکسیمال است، اما ممکن است با عبارات دیگری از جمله تراشیدن دندان، کاهش بین دندانی یا کاهش مینای دندان نیز به آن اشاره شود. کاهش مینای بین دندانی مناسب ترین عبارت برای این عمل است. در واقع در این مرحله مینای دندان یعنی تنها سطح خارجی دندان در حین عمل تراشیده می‌ شود تا با کاهش ضخامت، دندان ها برای مراحل بعدی ارتودنسی به اینویزیلاین آماده شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیگاچور ارتودنسی چیست؟

به چه دلایلی ممکن است تراشیدن دندان انجام شود؟

تراشیدن دندان ها برای کاهش شلوغی یا به عنوان یک درمان اولیه در روش ارتودنسی برای تراز کردن دندان ها انجام می شود.

تراشیدن دندان و اینویزیلاین

در زمان درمان ارتودنسی به روش اینویزیلاین همیشه تراشیدن دندان یک امر ضروری نیست، اما در بعضی از موارد می تواند به از بین بردن شلوغی دندان ها کمک کند و باعث شود نیازی به کشیدن دندان ها قبل از درمان اینویزیلاین نباشد.

به علت پیشرفت هایی که در فناوری اینویزیلاین در سال های اخیر ایجاد شده است، درمان می تواند قبل از تراشیدن دندان ها شروع شود، به این معنی که متخصص ارتودنسی می تواند درمان اینویزیلاین را شروع کرده و در مراحلی که احتیاج به تراشیدن دندان ها هست این اقدام را انجام دهد.

یکی از مزایای تراشیدن دندان ها قبل یا در حین عمل ارتودنسی این است که سطح صاف ایجاد شده در اثر تراشیدن دندان، کمک می کند تا پس از اتمام درمان ارتودنسی دندان ها کاملاً صاف باقی بمانند.

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

فرآیند تراشیدن دندان

تراشیدن دندان ها امری کاملاً بدون درد است. متخصص ارتودنسی برای انجام تراشیدن دندان با استفاده از مته یا با استفاده از نوارهای ساینده بخشی از مینای دندان را تراش می دهد. معمولاً زمانی از مته استفاده می شود که لازم باشد مقدار بیشتری از مینای دندان برداشته شود. از آنجایی که در حین تراشیدن دندان دردی وجود ندارد معمولاً از بی حس کننده استفاده نمی شود. تنها ممکن است در اثر کشش یا لرزش سطح ناهموار که روی دندان ها حرکت می کند فرد سوزش خفیفی را احساس کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شیشه شیر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

متخصص ارتودنسی در حین انجام عمل، اندازه گیری هایی انجام می دهد تا مطمئن شود که فقط مقدار لازم از مینای دندان برداشته شده باشد. در بعضی از موارد ممکن است پس از اتمام فرایند فرد متوجه شکاف های بسیار کوچکی بین دندان هایش شود، اما این موضوع نگران کننده نیست زیرا باعث می شود به حرکت بهتر دندان ها با اینویزیلاین کمک شود و به مرور زمان با حرکت دندان ها به سمت جایگاه مناسب، این شکاف ها بسته می شوند.

تراشیدن دندان ها به آن ها آسیب نمی زند!

فرآیند تراشیدن دندان ممکن است به نظر یک آسیب عمدی به دندان های سالم باشد، اما باید به این موضوع توجه کرد که فواید تراشیدن دندان ها بسیار بیشتر از آسیب های جزئی ایجاد شده است. حذف مینای دندان در تراشیدن دندان در واقع هیچ تفاوتی با نوع سایش مینای دندان در زندگی که به صورت طبیعی رخ می دهد ندارد. دندان به طور معمول توسط اسیدهای موجود در غذایی که می خوریم دچار آسیب می شوند، همچنین ممکن است در اثر تماس با دندان های دیگر نیز دچار فرسایش شود. افرادی که دندان های شلوغی دارند این نوع از تماس را بیش تر از آن چه که به طور معمول اتفاق می افتد تجربه می کنند و در نتیجه مشکل سایش دندان ها در آن ها بیشتر می کند، پس در نتیجه تراشیدن دندان برای اصلاح شلوغی می تواند در دراز مدت برای دندان ها بسیار مفید باشد.

کلام آخر

الاینر اینویزیلاین یک روش درمانی برای صاف کردن دندان ها است. بخش قابل توجهی از برنامه های درمانی اینویزیلاین شامل تراشیدن مینای دندان است که گاهی در صورت نیاز توسط متخصص ارتودنسی توصیه میشود. تراشیدن مینای دندان باعث ایجاد فضایی بین دندان ها می شود که به دندان ها این اجازه را می دهد تا پس از انجام ارتودنسی به روش الاینر اینویزیلاین به راحتی بتوانند حرکت کرده و در موقعیت مناسب خود قرار گیرند. تراشیدن مینای دندان، درمان را برای متخصص ارتودنسی آسان تر می کند. لازم به ذکر است تراشیدن مینای دندان مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند زیرا این فرآیند به صورت طبیعی  بر اثر اسید حاصل از غذاها نیز در طولانی مدت رخ می دهد و نتیجه حاصل از آن بسیار خوب است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.