چگونه تورم لثه های همراه با بریس ها را کاهش دهیم؟

تحمل تورم و درد لثه ها چیز خوشایندی نیست. به همان اندازه که نسبتاً شایع است، درمان آن نیز آسان است. در این مقاله به علل تورم لثه ها با بریس ها، نحوه درمان، و گزینه های پیشگیری خواهیم پرداخت.

علل تورم لثه ها با بریس ها

دلایل متعددی وجود دارند که باعث می شوند لثه های شما با بریس ها متورم شوند. برخی از آنها طبیعی هستند و برخی ممکن است به درمان توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی نیاز داشته باشند.

حرکت دندان ها

لثه های متورم یکی از شایع ترین عوارض جانبی استفاده از بریس ها هستند. همراستا کردن دندان ها کار کوچکی نیست. بریس ها فشار ثابت و مستمری به دندان های شما وارد می کنند تا آنها را به مکان های مطلوب خود جابجا کنند. این فشار باعث ایجاد تغییراتی در لثه ها و استخوان فک شما می شود که می تواند باعث تورم لثه ها شود. علاوه بر این، بریس های شما به تنظیم مداوم نیاز دارند که می تواند منجر به بروز درد و تورم مداوم لثه شود.

ژنژیویت

با جابجایی دندان های شما، ممکن است مکان های کوچکی بین دندان های شما باز شوند که مواد غذایی و پلاک در آنها گیر کنند. اگر آنها گیر کنند و شما نتوانید آنها را خارج کنید، ممکن است منجر به التهاب و رشد باکتری شود. این منجر به بروز ژنژیویت می شود که باید توسط دندانپزشک درمان شود. در طول درمان با بریس ها، و بویژه در صورت ابتلا به ژنژیویت، حفظ سطح بالای بهداشت دهان و دندان ها بسیار مهم است، زیرا ژنژیویت به طور بالقوه می تواند باعث تحلیل رفتن بافت استخوانی داخل دهان شود.

تورم لثه هنگام ارتودنسی

تورم لثه هنگام ارتودنسی

بیماری لثه

بیماری لثه با انباشته شدن پلاک روی دندان ها آغاز می شود، که به یک عفونت باکتریایی تبدیل می شود که در نهایت به بیماری لثه تبدیل می شود. اکثر افراد با مسواک زدن دقیق و نخ دندان کشیدن منظم می توانند از بروز بیماری لثه پیشگیری کنند. وقتی بریس دارید، تمیز کردن دندان ها کمی دشوارتر است. به راحتی ممکن است تکه هایی از پلاک که در اطراف براکت ها و بندهای شما پنهان شده اند را از دست دهید. اگر پلاکی دارید که به بیماری لثه تبدیل شده است، این به نوبه خود می تواند دلیل تورم لثه ها باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  لیگاچور ارتودنسی چیست؟

هیپرپلازی لثه

گاهی اوقات اگر شما تحریک لثه یا تجمع پلاک دارید، می توانند باعث هیپرپلازی لثه شوند که تحت عنوان هایپرتروفی یا بزرگ شدن لثه نیز شناخته می شود. این شرایط در نتیجه رشد بیش از حد بافت لثه در اطراف دندان های شما بوجود می آید و معمولاً با بهبود بهداشت دهان و دندان کاهش می یابد. این رشد بیش از حد معمولاً حدود 6 تا 8 هفته پس از برداشتن بریس ها کاملاً فروکش می کند. به ندرت، اگر لثه ها فیبروتیک شوند، به برداشتن مقدار رشد کرده بیش از حد آن با جراحی نیاز دارید.

درمان تورم لثه ناشی از استفاده از بریس ها

تعدادی درمان خانگی وجود دارند که تورم لثه ناشی از بریس ها را کاهش می دهند. اگر لثه های شما در نتیجه ژنژیویت متورم شده اند، احتمالاً برای پاکسازی عمقی باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و همچنین تمیز کردن معمولی دندان ها و مراقبت های کامل را در منزل انجام دهید. اگر به نظر می رسد که لثه های شما روی بریس هایتان در حال رشد هستند، به ارتودنتیست خود مراجعه کنید تا ببینید آیا درمان بیشتر نیاز است یا خیر.

  • از غذاهای چسبناک یا سفت خودداری کنید. وقتی لثه های شما متورم و حساس هستند، از خوردن غذاهای سفت یا چسبناک اجتناب کنید. خوراکی هایی که به سختی جویده می شوند بیشتر احتمال دارد که بین دندان های شما گیر کنند و می توانند باعث تحریک بیشتر لثه های شما شوند.
  • داروهای بدون نسخه. داروهای ضد التهاب بدون نسخه (مانند ایبوپروفن) می توانند به کاهش تورم و حساسیت کمک کنند. حتماً برچسب را بخوانید و دستورالعمل های دوز را دنبال کنید.
  • شستشوی دهان با نمک گرم. می توانید لثه های متورم خود را با آب گرم (اما نه داغ) با نمک حل شده در آن بشویید. آن را داخل دهان خود بچرخانید و سپس تف کنید. می توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.
  • نخ دندان کشیدن بعد از وعده های غذا. استفاده از نخ دندان در کاهش التهاب لثه ها بسیار مهم است. مواد غذایی و پلاک به دام افتاده، فقط باعث تحریک بیشتر لثه ها می شوند. اگر لثه های شما آنقدر حساس هستند که نمی توانید نخ دندان کشیدن را با نخ دندان های های موم نزده انجام دهید، به مدت کوتاهی می توانید از واترپیک یا دستگاه های مشابه استفاده کنید.
تورم لثه هنگام ارتودنسی

تورم لثه هنگام ارتودنسی

پیشگیری از تورم لثه به دلیل بریس ها

در حالی که تورم لثه ها بعد از دریافت بریس ها طبیعی و قابل انتظار است، چند کار وجود دارند که می توانید برای جلوگیری از تورم بیش از حد آنها انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی چیست؟

بهداشت خوب دهان و دندان ها

موثرترین راه برای جلوگیری از تورم لثه ها به دلیل استفاده از بریس ها، رعایت بهداشت دهان و دندان است. دندان های خود را با یک مسواک نرم مسواک بزنید و بعد از هر وعده غذایی حتماً نخ دندان بکشید. برای اطمینان از تمیز کردن کامل اطراف براکت ها، بین دندان ها و اطراف خط لثه، می توانید از فلاس تریدر ارتودنسی استفاده کنید.

دهانشویه آنتی باکتریال

بعد از مسواک زدن از دهانشویه ضد باکتری استفاده کنید تا باکتری های موجود بین دندان هایتان را از بین ببرید. این به کاهش میزان پلاک روی دندان ها کمک می کند و در نتیجه احتمال تورم لثه ها را کاهش می دهد.

از غذاهایی که می توانند کنار بریس های شما گیر کنند خودداری کنید.

آنها شامل غذاهایی مانند آبنبات سفت، ذرت بو داده، ذرت روی بلال و استیک هستند. وقتی غذا بین دندان ها و بریس های شما گیر می کند، میزان پلاک روی دندان ها را افزایش می دهد که می تواند منجر به التهاب و حساسیت بیشتر لثه ها شود.

چه زمانی باید با ارتودنتیست تماس گرفت؟

این طبیعی است که به مدت یک هفته یا چند روز پس از سفت کردن یا تنظیم ابزار ارتودنسی برای نخستین بار، لثه های شما متورم شوند. اگر دوره های طولانی تورم و حساسیت لثه را دارید، با ارتودنتیست خود تماس بگیرید. ممکن است بخواهند شما را ویزیت کنند تا مطمئن شوند که همه چیز خوب است. ممکن است لازم باشد تنظیماتی را انجام دهند یا به شما موم نرم بدهند تا هر ناحیه ای که می تواند لثه های شما را تحریک کند را بپوشانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی دندان حین ارتودنسی؛ پیشگیری و درمان
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.