آیا بریس های ارتودنسی درد دارند؟

چرا بریس ها درد دارند؟ اگر از مادربزرگ بپرسید ممکن است به شما بگوید که زیبایی درد است، اما در واقع یک توضیح پزشکی ساده وجود دارد. بریس ها به این دلیل درد ایجاد می کنند که به دندان های شما فشار وارد کرده و آنها را می کشند و نیرویی ایجاد می کنند که باعث افزایش حساسیت می شود. آنها همچنین به دلیل بریدگی ها و خراش های ناشی از براکت های فلزی می توانند باعث بروز درد شوند.

خبر خوب این است که درد بریس ها قابل مدیریت است، و هر کسی که دندان های فوق العاده کجی داشته است با نگاهی به گذشته به شما خواهد گفت که، بریس های افراد بزرگسال، وقتی لبخندی زیبا و صاف داشته باشید، معمولاً ارزش استفاده را دارند.

در این مقاله به موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • چرا براکت ها درد دارند؟
  • چه زمانی بریس ها درد ایجاد می کنند؟
  • چه کاری می توانید انجام دهید تا درد را متوقف کنید؟

مراحل درد بریس ها

اگر قبلاً بریس داشته اید، فقط خواندن این مقاله کافی است تا خاطرات گونه های خراش خورده از داخل، زخم های بی پایان، و درد مداومی که از فک های شما پخش می شود را به خاطر بیاورید. و اگر به تازگی برای اولین بار براکت ها را دریافت کرده اید یا می خواهید آنها را دریافت کنید… خوب، ایده خوبی است که خود را برای اتفاقاتی که در راه هستند آماده کنید تا بدانید چه چیزی طبیعی است و چگونه درد یا ناراحتی دندان ها ناشی از بریس ها را کاهش دهید.

بنابراین ابتدا، اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به برخی از متداول ترین نکات در طول درمان، زمانی که به نظر می رسد فرد احساس درد داشته باشد.

وقتی برای نخستین بار بریس ها را دریافت می کنید، آنها درد دارند.

بسیاری از افراد از قرار دادن بریس ها روی دندان های خود هراس دارند زیرا می ترسند این روند دردناک باشد. خوشبختانه، در واقع دریافت بریس ها هیچ دردی برای شما نخواهد داشت. بعد از آن است که معمولاً تنها مقدار اندکی درد ایجاد می شود.

در طول قرار ملاقات، متخصص ارتودنسی روی هر یک از دندان های شما چسب خواهد زد و سپس براکت ها را روی هر یک می چسباند. سپس براکت ها با سیم ها به یکدیگر متصل می شوند و با نوارهای الاستیک محکم می شوند. این نوارها همان چیزی هستند که به براکت ها رنگ می دهند.

چند ساعت بعد از این اتفاق، وقتی به خانه باز می گردید و فکر می کنید که به هر حال آنقدرها هم بد نبود، ممکن است متوجه درد در دندان ها و لثه های خود شوید. این درد غیر قابل تحمل نیست، اما ثابت است. این درد ناشی از فشار سیم ها و بندهایی است که روی دندان ها قرار می گیرند و آنها را وادار می کنند به موقعیت جدید بروند.

همچنین به دلیل حساسیت به براکت های فلزی، ممکن است داخل گونه ها یا زبان خود زخم هایی را تجربه کنید. این ناراحتی بعد از یک هفته، باید به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد، اما ممکن است تا یک ماه طول بکشد تا اینکه کاملاً به استفاده از بریس های خود عادت کنید.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

درد در طول روند سفت کردن بریس ها

به عنوان بخشی از روند درمان با بریس ها، شما هر دو تا چهار هفته یکبار با متخصص ارتودنسی خود ملاقات خواهید داشت تا آنها را سفت کرده و تنظیمات را انجام دهد. متخصص ارتودنسی سیم ها و فنرهای شما را سفت خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که دندان های شما در جهت درست در حال حرکت هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی نامرئی: یکدست کردن دندان ها بدون جلب توجه دیگران

در حال حاضر سفت کردن بریس ها معمولاً دردناک نیست. با این حال، بعد از این تنظیمات، طبیعی است که مقداری درد و سوزش ناشی از سفت کردن بریس ها را تجربه کنید، شبیه آنچه که هنگام دریافت بریس ها برای نخستین بار احساس کردید. این درد آنقدر هم شدید نخواهد بود و باید ظرف چند روز از بین برود.

از یک دندانپزشک بپرسید: افراد بزرگسال در طول درمان ارتودنسی چه انتظاری می توانند داشته باشند؟

گرچه در هر سنی می توان دندان ها را حرکت داد و آنها را صاف کرد، اما گاهی اوقات درمان ارتودنسی برای افراد بزرگسال نسبت به بیماران جوان تر فرآیند پیچیده تری دارد. در موارد خاص، برای بیماران بالغ با ساختار فک به شدت ناهمراستا، ممکن است ترکیبی از درمان ارتودنسی/ جراحی ارتوگناتیک (دنتو-فاشیال) توصیه شود. در این صورت، درمان ممکن است به هماهنگی با دندانپزشک عمومی نیاز داشته باشد.

درست مانند بیماران جوان تر، عادات بهداشتی خوب دهان برای موفقیت درمان بیماران بزرگسال ارتودنسی ضروری است. در واقع، با توجه به شیوع بیماری پریودنتال در افراد بزرگسال، رعایت بهداشت دهان و دندان در بیماران بزرگسال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

همچنین پس از انجام تنظیمات خود، یا زمانی که یک الاینر جدید برای درمان اینویزیلاین خود قرار می دهید، می توانید انتظار داشته باشید احساس ناراحتی جزئی در دهان و دندان های خود داشته باشید- این موقتی و کاملاً طبیعی است.

برداشتن براکت ها

روند برداشتن بریس ها هیچ دردی نخواهد داشت، گرچه زمانی که در منزل هستید، ممکن است متوجه تحریک پذیری یا حتی سوزش شوید. همانطور که در ابتدا دندان های شما به تنظیم فشار ثابت نیاز داشتند، اکنون نیز باید به عدم وجود فشار عادت کنند. علاوه بر این، ممکن است کمی سوزش را تجربه کنید زیرا ارتودنتیست شما ممکن است مجبور باشد برای برداشتن همه براکت ها و چسب های آنها مقداری نیرو اعمال کند. این تحریک پذیری به زودی از بین خواهد رفت، اما در این فاصله، ممکن است بخواهید از خوراکی های سفتی دوری کنید که می توانند باعث افزایش درد دندان های شما ناشی از بریس ها شوند.

دلایل دیگر برای درد ناشی از بریس ها

بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از دلایل دیگری که بریس های شما در طول درمان ممکن است باعث بروز درد برای شما شوند.

درد ناشی از رابر بندها

رابر بندها اغلب بخشی از درمان با بریس ها هستند. آنها به براکت های خاصی متصل می شوند و به رفع مشکلات تراز بایت کمک می کنند. آنها می توانند همان نوع دردی را ایجاد کنند که بریس های شما بعد از سفت شدن ایجاد می کنند، بخصوص اگر برای مدت طولانی از آنها استفاده نکرده باشید.

درد ناشی از پاور چین ها

پاورچین ها لیگاچورهای الاستیکی هستند که به تک تک براکت ها متصل می شوند و برای بستن شکاف بین دندان ها و انجام سریع آن استفاده می شوند. پاور چین ها به دلیل فشار اضافی که به دندان های شما وارد می کنند کارآمد هستند، اما به این معنا است که می توانند مقداری درد اضافی به کل فرآیند اضافه کنند. برخی از افراد بعد از بستن پاور چین های خود درد شدیدی را تجربه می کنند، در حالی که برای برخی دیگر تنها اندکی احساس تنگی بوجود می آید. در ادامه، در مورد راه هایی صحبت خواهیم کرد که باعث می شوند درد براکت های ناشی از پاور چین ها متوقف شود.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

خراش های ناشی از براکت ها

داخل گونه های شما نرم و حساس است و بریس های فلزی انواع لبه های نوک تیز را دارند. قلاب ها و لبه های براکت ها می توانند روی گونه ها یا زبان شما گیر کنند و باعث ایجاد بریدگی های بسیار ناخوشایند شوند و در دهان افرادی که مستعد ابتلا به آفت ها هستند، آسیب به بار بیاورند.

خبر خوب این است که گونه ها و زبان شما در واقع پینه هایی ایجاد می کنند تا از خود در برابر براکت های شما محافظت کنند، بنابراین خیلی زود این زخم ها به سختی مشکل ساز خواهند بود. با این حال، قبل از ایجاد پینه، باید مقدار زیادی موم دندان در دسترس داشته باشید، که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پوسیدگی دندان حین ارتودنسی؛ پیشگیری و درمان

بریس های خانگی

متأسفانه، بیشتر در بین کودکان و نوجوانان، این تمایل وجود دارد که بریس های خود را در خانه بسازند. این بریس های خانگی بسیار خطرناک هستند و قطعاً می توانند باعث بروز درد شوند. اگر وضعیت شما اینطور است، فوراً به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا الاینرها کمتر از بریس ها درد ایجاد می کنند؟

به طور کلی، الاینرها به دلیل مواد و حرکت درگیر، کمتر از بریس های سنتی باعث ایجاد درد می شوند. ممکن است این یک مشاهده واضح به نظر برسد، اما این مشاهدات در برخی مطالعات نیز نشان داده شده اند. این مطالعات به این نتیجه رسیده بودند که بیمارانی که از اینویزیلاین استفاده می کردند، نسبت به افرادی که بریس های ثابت داشتند، طی چند روز نخست درمان، سطوح کمتری از درد دندان ناشی از بریس را تجربه کردند.

اما چرا اینویزیلاین کمتر از بریس درد دارد؟ به چند دلیل:

  • حرکت کمتر: به طور کلی، الاینرها در مواردی استفاده می شوند که فقط اصلاح خفیف یا متوسط ​​ نیاز است، یعنی جابجایی و حرکت کمتر دندان ها، و در نهایت درد کمتر.
  • لبه های صاف تر: الاینرها براکت های فلزی نوک تیز ندارند که به گونه ها و زبان شما گیر کنند. در ابتدا لبه های بالا ممکن است باعث ایجاد مقداری تحریک شوند، اما در مقایسه با براکت ها هیچ چیزی وجود ندارد.

این بدان معنا نیست که الاینرها هیچ دردی ایجاد نمی کنند، بلکه، دندان های شما را حرکت می دهند، که یک فرآیند ذاتاً دردناک است. اما اگر واجد شرایط استفاده از الاینرها هستید و می خواهید تا حد امکان از بروز ناراحتی برای خود جلوگیری کنید، ممکن است بخواهید به جای بریس های سنتی، به فکر استفاده از الاینرها باشید.

تسکین درد ناشی از بریس ها

اگر به تازگی بریس ها را دریافت کرده اید، احتمالاً این پرسش برای شما پیش آمده است که چگونه از شر درد بریس ها رها شوید. خوشبختانه، کارهای زیادی وجود دارند که می توانید انجام دهید. توصیه های ارتودنتیست زیر را بررسی کنید:

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

غذاهای نرم برای درد دندان ناشی از بریس ها

زمانی که برای نخستین بار بریس های خود را دریافت می کنید و بعد از سفت کردن آنها، به دندان های خود سخت نگیرید. به این معنا که قبل از گاز زدن سیب خود دو بار به آن فکر کنید- آن را با مقداری سس سیب عوض کنید. سایر غذاهای نرم برای بریس ها عبارتند از:

  • اسموتی ها
  • ماست
  • سوپ سرد

شما همچنین می توانید غذاهای گرم مانند پوره سیب زمینی یا بلغور جو دوسر بخورید، اما ممکن است متوجه شوید که غذاهای سرد بیشتر از غذاهای گرم به تسکین التهاب و تسکین دهان کمک می کنند.

شستشو با آب نمک

آری، خوردن غذاهای سرد به تسکین درد کمک می کند، اما شستشوی دهان با آب نمک تهیه شده از آب گرم نیز می تواند همین تأثیر را داشته باشد. آب نمک گرم به عنوان یک ضد عفونی کننده برای زدودن ملایم باکتری ها و کاهش تورم عمل خواهد کرد. این ترکیب بویژه در هنگام مواجه شدن با درد ناشی از پاور چین و رابر بندها توصیه می شود.

موم ارتودنسی

اگر زخم های ناشی از گیر کردن براکت ها به گونه های خود را تجربه می کنید، به سرعت عشق عمیقی به موم های ارتودنسی پیدا خواهید کرد. موم های ارتودنسی بسیار صاف هستند و روی هر براکتی که باعث تحریک شما می شود شکل می گیرند و یک مانع محافظ نرم بین گونه ها و براکت های شما ایجاد می کنند.

اگر در طول هفته اول متوجه شدید که تقریباً تمام براکت های خود را با موم ارتودنسی پوشانده اید، یا اگر دچار بروز ناگهانی آفت های دهانی شده اید، قطعاً تنها نیستید. فقط اطمینان حاصل کنید که هنگام غذا خوردن و مسواک زدن موم را بر می دارید.

ارتودنتیست شما به احتمال زیاد مقدار زیادی موم در اختیار شما قرار خواهد داد، اما می توانید آن را از داروخانه ها یا فروشگاه های آنلاین نیز خریداری کنید.

داروهای بی حس کننده

تسکین سریع درد بریس های شما می تواند با داروهای بی حس کننده دهانی حاصل شود. آنها را می توان مستقیماً روی نواحی آسیب دیده اعمال کرد و به بی حس کردن موقت آن نواحی، برای تسکین درد، چه روی لثه یا گونه ها، کمک کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

داروهای مسکن بدون نسخه

ایبوپروفن، ادویل یا تیلنول را می توان پس از دریافت بریس ها (یا پس از تنظیم آنها) مصرف کرد تا به کاهش درد ناشی از جابجایی دندان ها کمک کرد.

همچنین می توانید دوز مناسب مسکن های بدون نسخه را قبل از قرار ملاقات ارتودنسی مصرف کنید تا شروعی برای تسکین درد داشته باشید. فقط مطمئن شوید که دوز زیادی مصرف نکنید و به خاطر داشته باشید که قرار نیست به طور مداوم از این مسکن ها استفاده کنید.

یخ بزنید!

این تنها به معنای لفظی است! سرما به کاهش التهاب کمک می کند، خواه ناشی  از تورم لثه ها باشد یا بریدگی روی زبان و گونه ها. به سادگی، در طول روز آب یخ بنوشید یا از کیسه یخ روی قسمت بیرونی دهان خود استفاده کنید.

ماساژ لثه

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما اگر درد ناشی از جابجایی دندان ها را تجربه می کنید، می دانید که مایل خواهید بود تقریباً هر کاری را برای تسکین درد ناشی از بریس ها امتحان کنید. همانطور که می توانید شانه های خود را برای تسکین درد عضلات ماساژ دهید، می توانید از انگشتان خود برای مالش آرام لثه ها با حرکات دایره ای استفاده کنید تا مقداری از درد را تسکین دهید.

در جدول زیر خلاصه ای از دلایل بروز درد ناشی از استفاده از بریس ها، و درمان های متداول برای کاهش درد ناشی از بریس را مشاهده می کنید:

منشاء درد درمان
 

حرکت دندان ها

 

·         خوردن غذاهای نرم

·         مسکن های بدون نسخه

·         کمپرس سرد

·         ماساژ لثه

بریدگی ناشی از براکت ها ·         موم ارتودنسی
هر دو

 

·         شستشو با آب نمک

·         داروهای بی حس کننده

آیا ارتودنسی درد دارد؟

آیا ارتودنسی درد دارد؟

نتیجه گیری

اگر به بریس ها نیاز دارید، راحت ترین تجربه شما نخواهد بود، اما قابل مدیریت است. روند حرکت دندان ها باعث ایجاد مقداری درد یا حداقل مقداری ناراحتی می شود، گرچه برخی از افراد نسبت به دیگران درد بیشتری را تجربه می کنند. این درد می تواند داخلی باشد، که به دلیل جابجایی واقعی دندان ها ایجاد می شود، یا خارجی باشد، که ناشی از بریدگی ها و زخم هایی است که در نتیجه برخورد بافت های نرم دهان با براکت های فلزی ایجاد می شوند.

درد ناشی از بریس ها دلیلی برای صاف نکردن دندان ها نیست، زیرا راه های زیادی برای کاهش درد وجود دارد، از جمله کمپرس سرد، موم ارتودنسی و مسکن های بدون نسخه.

اگر فقط به درمان های خفیف تا متوسط ​​نیاز دارید، ممکن است بتوانید بریس های نامرئی یا الاینرهای شفاف را انتخاب کنید، که معمولاً دندان ها را با درد بسیار کمتری نسبت به بریس های سنتی صاف می کنند.

پرسش های متداول در مورد درد بریس های ارتودنسی

آیا دریافت بریس ها درد دارد؟

روند واقعی چسباندن بریس ها روی دندان ها هیچ دردی ندارد. در همان لحظات اولیه احساس عجیبی خواهید داشت، اما چند ساعت بعد متوجه مقداری درد یا ناراحتی خواهید شد. خوب است! این بدان معنا است که دندان های شما در حال شروع روند حرکت به سمت تراز صحیح هستند. با مصرف داروهای مسکن، نوشیدن آب یخ یا استفاده از کمپرس سرد روی قسمت بیرونی دهان، می توانید درد را کاهش دهید.

زمانی که برای نخستین بار بریس ها را دریافت می کنید چقدر درد دارند؟

در چند روز نخست بعد از دریافت براکت ها، دندان های شما درد خواهند داشت و ممکن است بریدگی هایی ناشی از براکت ها را تجربه کنید. در پایان هفته نخست، درد شما باید تا حد زیادی کاهش یابد. هنگامی که براکت های خود را سفت می کنید، ممکن است دوباره مقداری درد احساس کنید، اما فقط چند روز طول خواهد کشید.

بریس ها چه مدت پس از سفت شدن درد خواهند داشت؟

درد ناشی از بریس ها بعد از سفت کردن آنها فقط باید چند روز طول بکشد و نباید به اندازه درد اولیه ناشی از دریافت بریس ها برای نخستین بار طول بکشد. رابر بندها یا چین ها نیز می توانند باعث بروز درد شوند.

آیا برداشتن بریس ها درد دارد؟

برداشتن براکت ها درد ندارد. با این حال، ارتودنتیست شما ممکن است برای برداشتن بریس ها مجبور شود با فشار دادن براکت ها و چسب، از مقداری نیرو استفاده کند، که بعد از آن ممکن است کمی احساس حساسیت داخل دهان شما به جا بگذارد. همچنین ممکن است فقط به دلیل عدم وجود فشاری که دندان های شما به آن عادت کرده است، متوجه مقداری تحریک پذیری شوید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.