استفاده از دهانشویه در طول درمان ارتودنسی: آری یا خیر؟

اگر شما یکی از بیمارانی هستید که از بریس ها یا اینویزیلاین ها استفاده می کنند، به خوبی می دانید که ما چقدر بر حفظ بهداشت دهان و دندان عالی تأکید می کنیم. سالم و تمیز نگه داشتن دهان به حرکت مؤثرتر دندان ها، جلوگیری از تأخیر در درمان، و جلوگیری از ایجاد لکه های سفید یا دی کلسیفیکاسیون (از بین رفتن مواد معدنی دندان) روی دندان ها کمک می کند.

با این حال، هنگامی که شما یک ابزار ارتودنسی دارید، خلاص شدن از شر پلاک و ذرات غذا چالش برانگیزتر است. آیا مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کافی است؟ آیا باید دهانشویه را نیز در برنامه مراقبت از دهان خود بگنجانید؟ بیایید در مورد آن صحبت کنیم!

در این مقاله، همه آنچه که باید در مورد دهانشویه و بریس ها و اینویزیلاین بدانید را پوشش خواهیم داد.

آیا با بریس ها و الاینرها به استفاده از دهانشویه نیاز دارید؟

استفاده از دهانشویه با بریس ها یا الاینرها اجباری نیست، اما ما آن را به شدت توصیه می کنیم. مطالعات متعدد اثربخشی آن را نشان داده اند. تحقیقات منتشر شده نشان داده اند که دهانشویه های ضد عفونی کننده، به طور قابل توجهی پلاک و التهاب لثه را کاهش می دهند. بررسی مطالعات انجام شده روی دهانشویه فلورایده نشان داد است که استفاده منظم از دهانشویه فلورایده با کاهش زیاد حفره روی دندان های دائمی کودکان و نوجوانان مرتبط است.

برای بهره مندی از این فواید، باید دهانشویه درمانی را انتخاب کنید. دهانشویه های درمانی حاوی مواد فعالی مانند فلوراید، ستیل پیریدینیم کلرید، کلرهگزیدین و یا روغن های ضروری هستند که نشان داده شده است سلامت دهان را بهبود می بخشند. هنگامی که از بریس یا اینویزیلاین استفاده می کنید، برای شما محافظت اضافی را فراهم می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد سفت کردن بریس ها بدانید!

علاوه بر این، فقط چرخاندن دهانشویه داخل دهان، بقایای مواد غذایی و پلاک هایی که آنها از چشم شما دور مانده اند یا نمی توانید به آنها دسترسی داشته باشید را از بین می برد. این امر بویژه هنگامی که تحت درمان ارتودنسی هستید بسیار مهم است زیرا دسترسی به گوشه و کنار ابزار یا متعلقات آن برای شما دشوار است. استفاده از دهانشویه جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیست، اما یک مکمل مفید و مؤثر برای روتین بهداشتی دهان شما است.

 دهانشویه در درمان ارتودنسی

دهانشویه در درمان ارتودنسی

بهترین دهانشویه برای بیمارانی که از بریس ها و اینویزیلاین استفاده می کنند چیست؟

برخی از بهترین گزینه های دهانشویه برای بیمارانی که از بریس ها و اینویزیلاین استفاده می کنند، عبارتند از:

دهانشویه های فلورایده و فاقد الکل با فرمول خاص خود با حفره ها مبارزه می کنند و با مزه کمتر، مینای دندان ها را تقویت می کنند.

مواد فعالی است که می توانند میکروب هایی که باعث التهاب لثه، پلاک و بوی بد دهان می شوند را از بین ببرند نیز مؤثر هستند. برندهای حاوی زایلیتول و فلوراید برای مبارزه با پوسیدگی و معدنی سازی مجدد دندان ها مفید هستند.

خواص ضد میکروبی دهانشویه ها به از بین بردن باکتری های مسئول التهاب لثه و پلاک کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که دهانشویه نسبت به مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به تنهایی، در از بین بردن پلاک بیشتر مؤثر است.

اگر بریس ها یا الاینرهای شما دهان شما را تحریک می کنند یا مستعد ابتلا به آفت هستید، دهانشویه های ضد عفونی کننده یک انتخاب عالی هستند. برای استفاده موقت، زخم های دهان را تمیز می کنند، تحریک را کاهش می دهند و باعث بهبودی می شوند. پس از رفع سوزش، می توانید دوباره به سراغ دهانشویه معمولی خود بروید. ما معتقدیم برای اکثر بیماران، بهترین خمیر دندان و دهانشویه برای بریس ها آنهایی هستند که حاوی فلوراید هستند. حتی اگر معمولاً مستعد پوسیدگی دندان نیستید، درمان ارتودنسی یک لایه پیچیدگی را به برداشتن پلاک اضافه می کند. دهانشویه فلورایده به معدنی شدن مجدد دندان ها کمک می کند، به این معنا که مواد معدنی از دست رفته توسط اسیدهای پلاک جایگزین می شوند. این دهانشویه ها به جلوگیری از پوسیدگی دندان و ایجاد لکه های سفید بعد از بریس ها کمک زیادی می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علت تراشیدن دندان قبل از اینویزیلاین

اگر ژنژیویت دارید یا مستعد ایجاد پلاک زیاد هستید، دهانشویه ضد میکروبی یا ضد عفونی کننده ممکن است انتخاب بهتری باشد. اگر مطمئن نیستید، متخصصان معتبر ارتودنسی، می توانند بر اساس نیازهای شما توصیه های شخصی به شما ارائه دهند.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید این است که وقتی درمان ارتودنسی را شروع می کنید، دهان شما می تواند حساس باشد. از آنجا که دلیل اصلی سوزش با دهانشویه، الکل اضافه شده به آن است، انتخاب فرمولاسیون بدون الکل ناراحتی را بدتر نمی کند و تجربه راحت تری را برای چرخاندن آن داخل دهان به ارمغان می آورد.

 دهانشویه در درمان ارتودنسی

دهانشویه در درمان ارتودنسی

نحوه و زمان استفاده از دهانشویه

بیماران اغلب می پرسند که چه زمانی از دهانشویه استفاده کنند. ما به طور کلی توصیه می کنیم بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهانشویه استفاده کنید تا به شستشوی هرگونه پلاک و مواد غذایی باقیمانده کمک کند. می توانید صبح یا عصر از آن استفاده کنید، اما استفاده از آن قبل از خواب پس از پایان تمام وعده‌های غذایی روزانه باعث می شود دهان و ابزار شما احساس تمیزی بیشتری داشته باشند.

در اینجا نحوه استفاده از دهانشویه برای بهره مندی از بیشترین فایده آورده شده اند:

  • بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، مقدار دهانشویه ای که روی برچسب محصول یا طبق تجویز دندانپزشک درج شده است را اندازه گیری کنید.
  • دهانشویه را با لب های بسته به مدت 30 ثانیه تا یک دقیقه به شدت داخل دهان خود بچرخانید (دوباره برچسب را بررسی کنید). هر زمانی کمتر از 30 ثانیه چندان مفید نخواهد بود.
  • پس از اتمام چرخاندن آن داخل دهان خود، دهانشویه را داخل سینک بریزید. هرگز آن را قورت ندهید.
  • حدود 30 دقیقه بعد از شستشوی دهان، قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی، مدتی صبر کنید. با این کار می توانید اطمینان حاصل کنید که به مواد فعال زمان می دهید تا جادوی خود را انجام دهند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکلات معمول و غیر معمول بریس های ارتودنسی

یک نکته برای والدین: کودکان زیر شش سال نباید از دهانشویه استفاده کنند مگر اینکه دندانپزشک آنها دستور دهد. توصیه می شود والدین روی استفاده کودکان زیر 12 سال خود از دهانشویه نظارت داشته باشند تا مطمئن شوند که مقدار صحیح آن را مصرف می کنند و آن را قورت نمی دهند.

سخن پایانی

در حالی که استفاده از دهانشویه جایگزین مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نمی شود، توصیه می کنیم در طول درمان ارتودنسی آن را به روتین مراقبت از دهان خود اضافه کنید. شستشو با دهانشویه به خلاص شدن از شر بقایای مواد غذایی یا پلاکی که ممکن است از چشم شما دور مانده باشد کمک می کند و می تواند خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد. در بیشتر موارد، ارتودنتیست ها دهانشویه های فلورایده یا ضد عفونی کننده را برای بیمارانی که از بریس ها و اینویزیلاین استفاده می کنند، توصیه می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.