پوسیدگی دندان حین ارتودنسی؛ پیشگیری و درمان

آیا شما هم به فکر درمان ناهنجاری‌های فک و دهان خود هستید؟ هر ساله افراد بسیار زیادی جهت درمان مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی، ناهماهنگی‌های فک و دندان به ارتودنتیست مراجعه می‌کنند. در این زمان ممکن است برای شما مشکلات دیگری مانند پوسیدگی دندان و یا عفونت لثه نیز اتفاق بیافتد. بنابراین شما نیاز به یک دندانپزشک جهت درمان آن خواهید داشت. اما به نظر شما در این موقعیت بهترین و موثرترین درمان چه نوع روشی است؟ آیا می‌توان دندان پوسیده در دوران ارتودنسی را درمان کرد؟

پوسیدگی دندان در طول درمان ارتودنسی

ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی در دندان پزشکی است که ناهنجاری‌های مختلف و مربوط به حوزه فک و دندان را رفع می‌کند. ارتودنسی و براکت‌های مربوط به آن برای شما خطرناک نیست بلکه ناهنجاری‌های موجود در فک و دندان‌ها می‌توانند برای شما مشکلات دیگری را به وجود بیاورند. این مشکلات در طول زمان، عوارض بسیار زیاد و شدیدی را پدید می‌آورند. همچنین در طول پروسه درمان، شما موظف هستید تا مراقب‌های حین درمان ارتودنسی را به خوبی انجام دهید تا با مشکلات دیگری مانند پوسیدگی دندان مواجه نشوید.

به همین خاطر نیاز است تا شما نکات مختلفی را در خصوص رعایت بهداشت در حین ارتودنسی و همچنین درمان پوسیدگی دندان حین و پس از برداشتن براکت ارتودنسی بدانید. با دانستن این نکات می‌توانید از بروز پوسیدگی دندان در دوران ارتودنسی جلوگیری کنید. برخی از این نکات شامل نحوه مسواک زدن، استفاده درست از نخ دندان و دیگر موارد می‌شود. شما با رعایت این نکات از پوسیدگی دندان خود در طول دوران ارتودنسی جلوگیری کرده و می‌توانید جلوی هزینه‌های بیشتر درمان را نیز بگیرید.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

چرا ممکن است در طول ارتودنسی دندان ها دچار پوسیدگی شوند؟

پوسیدگی دندان یکی از اتفاقات ناگوار در طول ارتودنسی دندان‌ها است که می‌تواند برای هر کدام از دندان‌ها اتفاق بیافتد؛ چرا که در درمان ارتودنسی به دلیل عدم ناتوانی در تمیز کردن کامل دندان‌ها، دندان به راحتی در معرض باکتری‌ها قرار گرفته و پس از گذشت چند وقت دچار پوسیدگی‌هایی در نواحی مختلف می‌شود. اما چه دلایلی باعث می‌شود تا دندان‌ها در حین درمان ارتودنسی دچار پوسیدگی شوند؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  موم ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟

دلایل مختلف و متنوعی در خصوص پوسیدگی دندان در دوران ارتودنسی وجود دارد. اولین و اصلی‌ترین علل پوسیدگی در این دوران، عدم رسیدگی و رعایت بهداشت است. از دیگر دلایل می‌توان به ضعف دندان و داشتن زمینه پوسیدگی اشاره کرد. نکته قابل توجه در این خصوص این است که بیمار قبل از انجام ارتودنسی، نباید دندان پوسیده‌ای داشته باشد و در صورت داشتن پوسیدگی و عفون دندانی، اول باید دندان خراب، مورد درمان قرار گیرد؛ اما کدام نقطه از سطح دندان بیشتر در معرض پوسیدگی دندان بوده و نیاز به مراقبت بیشتر دارد؟

براکت‌های ارتودنسی، شرایط بسیار مناسبی را برای تجمع انواع باکتری‌ها، میکروب‌ها و مواد دیگر فراهم می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا پوسیدگی در اطراف براکت ها بیشتر اتفاق بیافتد؛ اما چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان‌ها در طول دوران ارتودنسی جلوگیری کرد؟ رسیدگی به بهداشت دندان و دهان، استفاده از ابزار‌های مخصوص برای تمیز کردن براکت‌ها و تجهیزات نصب شده روی دندان ارتودنسی شده  مناسب‌ترین راهکارها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در طول دوران ارتودنسی است.

چگونه از پوسیدگی دندان حین ارتودنسی جلوگیری کنیم؟

برای پاسخ به این سوال در ابتدا و قبل از شروع درمان ارتودنسی، بیمار باید توسط یک دندانپزشک ویزیت شود. سپس دندان‌های آسیب دیده یا پوسیده توسط دندانپزشک تحت درمان قرار گیرد. بعد از درمان کامل دندان‌های پوسیده، بیمار می‌تواند به سراغ درمان ارتودنسی رفته و درمان خود را آغاز کند. همچنین بیمار می‌تواند با رعایت نکات بهداشتی در طول دوران ارتودنسی از دندان‌های خود مراقبت کند و از پوسیدگی دندان‌های خود جلوگیری کند. برخی از راهکارهای موثر در جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان در ادامه آمده است که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

  • استفاده مناسب و درست از ابزارهای مخصوص تمیز کردن دندان مانند مسواک برقی، مسواک‌های مخصوص ارتودنسی و بین دندانی، نخ دندان، دهانشویه و استفاده از خمیردندان فلوراید
  • تشخیص به موقع مشکلات دندانی و انجام جرم گیری و رفع پلاک‌های دندانی
  • نظارت کامل بر وضعیت براکت های ارتودنسی در طول درمان ارتودنسی توسط ارتودنتیست
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  معرفی ارتودنسی فانکشنال و بهترین زمان درمان درآن

همچنین علاوه‌بر نکات بالا، برخی موضوعات دیگر مانند رعایت بهداشت دهان، داشتن رژیم غذایی مناسب و مراجعه منظم به ارتودنتیست تاثیر و نقش بسیار بالایی دارد.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

بهداشت دهان

رعایت بهداشت دهان، یکی از نکات بسیار مهم خصوصا در طول درمان ارتودنسی است و افراد ملزم به انجام آن هستند. استفاده صحیح و منظم از مسواک، استفاده از نخ دندان و دهانشویه راهکارهایی در خصوص مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان بوده که افراد با رعایت آن‌ها می‌توانند از دندان‌های خود در طول دوران ارتودنسی در برابر پوسیدگی محافظت کنند.

داشتن رژیم غذایی منظم

هنگامی که شما اقدام به ارتودنسی می‌کنید، به دلیل قرار گرفتن براکت‌های ثابت ارتودنسی باید برنامه غذایی خود را تغییر داده و برخی از مواد غذایی را محدود یا حذف کنید. به عنوان مثال از خوردن غذاهای بسیار چسبنده، شیرین و مواد غذایی که به قسمت‌های مختلف دندان می‌چسبد اجتناب کنید. چرا که از بین بردن این مواد در نواحی مختلف مانند پشت براکت ها، شکاف‌های بریس و پشت آن کار بسیار سختی است و افراد نمی‌توانند آن‌ها را کامل تمیز کنند و خطر پوسیدگی های دندانی را افزایش میدهند. به همین خاطر لازم است تا شما یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید و طبق این رژیم غذایی پیش روید. همچنین علاوه ‌بر داشتن رژیم غذایی، شما باید میزان مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و اسید را نیز کم کنید.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

آیا پوسیدگی دندان در طول ارتودنسی قابل درمان است؟

حال اگر دندان‌های شما در طول دوران درمان ارتودنسی دچار پوسیدگی شد، می‌توان آن‌ها را تحت درمان قرار داد؟ اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که در دوران درمان ارتودنسی با پوسیدگی دندان مواجه شدید، نگران نباشید! پوسیدگی‌هایی که در دوران درمان ارتودنسی برای دندان‌های شما رخ می‌دهند، قابل درمان هستند؛ اما شرایط درمان به دلیل وجود براکت‌های مربوط به ارتودنسی بسیار سخت می‌شود. برای درمان پوسیدگی دندان، پزشک متخصص ارتودنسی مجبور به برداشتن مقداری از براکت می‌شود تا درمان آغاز گردد. پس از برداشتن براکت، دندان پوسیده توسط دندانپزشک متخصص شروع به درمان می‌شود. این درمان می‌تواند یا به صورت عصب کشی و یا به صورت پر کردنی باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید در مورد سفت کردن بریس ها بدانید!

سوالات متداول

  • آیا با داشتن دندان پوسیده می‌توان درمان ارتودنسی را آغاز کرد؟

خیر. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید درمان ارتودنسی را آغاز کنید ابتدا باید از سلامتی دندان‌های خود اطمینان حاصل کنید. چرا که اگر دندان پوسیده‌ای داشته باشید روند درمان ارتودنسی برای شما با مشکل مواجه خواهد شد.

  • اگر در طول درمان ارتودنسی، دندانی دچار پوسیدگی شد می‌توان آن را درمان کرد؟

در صورتی که یکی از دندان‌های شما در طول درمان ارتودنسی دچار پوسیدگی شد، نگران نباشید!. متخصص برای درمان پوسیدگی، بخشی از بریس‌های ارتودنسی را برداشته و سپس درمان پوسیدگی دندان آغاز می‌شود.

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

پوسیدگی دندان در ارتودنسی

سخن پایانی

ارتودنسی یکی از روش‌های درمانی دندانپزشکی بوده که برای درمان ناهنجاری‌های موجود در فک و دندان کاربرد دارد. افرادی که این روش درمانی را انتخاب می‌کنند باید توجه‌ای ویژه نسبت به بهداشت دهان و دندان خود در حین دوران درمان ارتودنسی داشته باشند تا دندان‌های آنان دچار پوسیدگی نشود؛ اما در صورتی که دندان‌های شما دچار پوسیدگی شد می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و دندان آسیب دیده را درمان کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.