تاثیر دندان های عقل بر براکت های ارتودنسی

دندان های عقل آخرین دندان هایی هستند که در بزرگسالی در دهان رشد می کنند. افراد معمولاً ۴ دندان عقل دارند. علی رغم اینکه دندان های عقل می توانند طیف وسیعی از مشکلات را برای بسیاری از مردم ایجاد کنند، اما همه افراد مجبور نیستند- صرف نظر از اینکه آیا به درمان ارتودنسی نیاز دارند یا خیر- برای کشیدن ‌دندان‌ عقل اقدام کنند. سوالات و اعتقادات متعددی در مورد دندان های عقل و درمان ارتودنسی وجود دارد که در این مقاله سعی شده است به برخی از این سوالات و پاسخ آن ها اشاره شود.

نکاتی درباره دندان های عقل

دندان های عقل، سومین و آخرین مجموعه دندان‌ های آسیاب در دو طرف فک بالا و پایین هستند. همچنین دندان ‌های عقل آخرین دندان هایی هستند که رویش می کنند. این دندان ها معمولاً در سنین بالاتر یعنی در اواخر نوجوانی و اوایل ۲۰ سالگی ظاهر می ‌شوند، به همین دلیل است که به آن ها دندان عقل می گویند.

دندان عقل ممکن است زمانی برای اجداد ما مفید بوده باشد، این دندان ‌ها می‌ توانستند جایگزین دندان هایی شوند که ممکن است در اثر ضربه، پوسیدگی یا رژیم غذایی بد از دست رفته باشند، اما با پیشرفت هایی که در بهداشت دهان و دندان و رژیم های غذایی ایجاد شده است و بشر دیگر به این دندان های جایگزین نیاز چندانی ندارد. اساساً دهان ما تنها می‌ تواند ۲۸ دندان را در خود جای دهد، اما با در نظر گرفتن دندان های عقل ما ۳۲ دندان داریم که این دندان ها برای داشتن فضایی در فک یک فرد با یک دیگر رقابت می ‌کنند. این طور نیست که همه افراد چهار دندان عقل داشته باشند، در ادامه حالت های ممکن برای وجود دندان عقل در افراد مختلف بیان شده اند:

  • هر چهار دندان عقل در موقعیت خود به صورت فوق العاده ای رویش می کنند.
  • دندان ها در موقعیت درستی بیرون می ‌آیند اما یک فلپ لثه آن ها را می پوشاند.
  • یکی از دندان های عقل یا همه آن ها به صورت زاویه دار بیرون می‌ آیند.
  • یکی از دندان های عقل یا چند تا از آن ها بدون رویش در لثه باقی می مانند.
  • هیچ دندان عقلی در رادیوگرافی دندان یافت نمی شود.
تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

آیا لازم است دندان های عقل را قبل از درمان ارتودنسی کشید؟

پاسخ این سوال بستگی به دندان های فرد و نظر متخصص ارتودنسی او دارد. در شرایطی که دندان های عقل به طور کامل بیرون نیامده باشند و فضای کافی برای رشد آن ها در فک وجود نداشته باشد، متخصص ارتودنسی ممکن است توصیه کند قبل از شروع درمان ارتودنسی، دندان های عقل کشیده شوند، اما در شرایطی که در فک فضای کافی برای رویش دندان عقل وجود داشته باشد، متخصص ارتودنسی ممکن است توصیه کند که دندان های عقل را نگه دارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقش رابر بندها یا الاستیک ها در درمان ارتودنسی

به طور کلی می توان دلایل کشیدن دندان عقل را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • اگر دندان عقل باعث عفونت لثه یا گونه مجاور شود.
  • اگر دندان عقل نهفته باعث گیر افتادن غذا و همچنین پوسیدگی دندان آسیاب دوم شود.
  • در صورتی که دندان عقل تا حدی پوسیده باشد که دیگر قابل ترمیم نیست.
  • اگر در نزدیکی دندان عقل، عفونت یا کیست وجود داشته باشد.
  • در صورت درد دندان عقل

آیا براکت های ارتودنسی برای دندان های عقل در نظر گرفته نمی شوند؟

براکت های ارتودنسی یک روش درمانی بسیار موثر و شناخته شده برای دندان های نهفته هستند، اما نه برای همه انواع دندان ها! در بعضی از موارد متخصص ارتودنسی می تواند با ایجاد فضای بیش تر برای دندان نهفته یا استفاده از براکت های ارتودنسی برای کشیدن آن دندان به حالت عمودی، دندان را حفظ کند. با این حال در همه افراد فضای کافی در فک برای دندان عقل نهفته وجود ندارد. کمبود فضا در دهان رایج ترین دلیل برای کشیدن دندان عقل است.

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

آیا در زمان استفاده از براکت های ارتودنسی می توان دندان عقل را کشید؟

عموما افرادی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند، دندان های عقل خود را دقیقاً قبل از انجام درمان ارتودنسی یا بعد از انجام آن می‌ کشند، اما در بعضی از موارد لازم است که دندان عقل در طول درمان ارتودنسی کشیده شود. در این شرایط متخصص ارتودنسی فرد را به جراح دندان یا دندانپزشک ارجاع می ‌دهد تا عمل کشیدن را برای او انجام دهند و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی ‌شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه تورم لثه های همراه با بریس ها را کاهش دهیم؟

آیا بعد از انجام درمان ارتودنسی در نوجوانان نیازی به نگرانی برای دندان عقل هست؟

دندان های عقل معمولاً در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی می رویند. در بسیاری از نوجوانان رویش دندان های عقل بلافاصله پس از درمان ارتودنسی اتفاق می‌ افتد. افراد باید توجه کنند که براکت های دندانی فضایی برای بیرون آمدن دندان های عقل ایجاد نمی کنند و در بسیاری از موارد فک بیمار به اندازه کافی فضا برای انطباق دندان های عقل در دهان ندارد. بیمارانی که درمان ارتودنسی خود را به پایان رسانده اند، باید به طور منظم به دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی خود مراجعه کنند تا از رشد یا وضعیت دندان های عقل خود اطمینان حاصل کنند. در صورتی که از این موضوع غفلت شود ممکن است ازدحام بیش از حد دندان ها پس از رویش دندان عقل باعث شود تمام سختی هایی که بیمار برای درمان براکت ارتودنسی تحمل کرده است از دست برود.

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

تاثیر دندان عقل بر ارتودنسی

نظر متخصصان ارتودنسی در مورد دندان عقل بعد از انجام براکت ارتودنسی چیست؟

از آنجا که بیماران در طول درمان ارتودنسی برای داشتن لبخندی زیبا مشکلات زیادی را تحمل می کنند، برخی از این بیماران لازم است دو سال درمان ارتودنسی را انجام دهند و زمانی که متوجه می شوند دندان عقلشان در حال بیرون آمدن است، نگران می‌ شوند که ممکن است تمام سختی هایی که آن ها کشیده اند بر باد رود. در بعضی از موارد نگرانی آن ها ممکن است درست باشد. پس لازم است بیمار رابطه خود را با متخصص ارتودنسی خود حفظ کند و برای معاینه به طور منظم به او مراجعه کند. به این ترتیب متخصص ارتودنسی می تواند تعیین کند که چه زمانی باید دندان های عقل را کشید یا به حال خود رها کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان تنفس دهانی با ارتودنسی

کلام آخر

مشکلاتی مانند ازدحام بیش از حد دندان ها را می ‌توان خیلی زود، حتی مدت ها قبل از رویش دندان عقل تشخیص داد. این یکی از دلایلی است که دندان پزشکان به افراد توصیه می کنند تا سن هفت سالگی برای ارزیابی وضعیت دندان ها به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند. چکاپ های منظم برای بررسی چگونگی پیشرفت دندان عقل بسیار کمک کننده هستند.

دندان عقل را نباید صرفاً به منظور جلوگیری از حرکت سایر دندان ها کشید. بعضی از موارد برای انجام درمان ارتودنسی لازم است دندان عقل کشیده شود، اما در گروه دیگری از افراد که فک آن ها فضای کافی برای دندان های عقل دارد، کشیدن دندان لازم نیست.

در صورتی که با وجود براکت ها لازم به کشیدن دندان عقل باشد، متخصص ارتودنسی فرد را به دندانپزشک یا جراح دندان ارجاع می دهد و هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نمی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.